Brandweer en ambulancedienst Hollandia

Herinneringen aan Hollandia
Plaats reactie
Norman Franken
Berichten: 15
Lid geworden op: di 12 feb 2008, 15:23

Brandweer en ambulancedienst Hollandia

Bericht door Norman Franken »

Beste mensen, Ik zou graag willen weten hoe de brandweer en ambulancedienst in Hollandia was georganiseerd.
Ik weet me heel veel van het leven in Hollandia te herinneren, maar ineens bedacht ik me onlangs dat ik niets weet van bijvoorbeeld de brandweer. In mijn herinnering heb ik nooit een brandweerauto gezien.
Uiteraard had je in het begin niets, maar in de loop van de jaren toen H'dia werd opgebouwd en de organisatie door de overheid beter werd, kan ik me voorstellen dat in die periode brandweer en ambulancedienst in het leven werden geroepen.

Vraag: kan iemand uit het Hollandiase vertellen: sinds wanneer in H'dia een officiële brandweer was, waar de brandweer was gesitueerd, welke wagens zij ter beschikking had. Ons huis vloog in 1949 in brand, en ik kan me herinneren dat opeens de hele buurt mee hielp met blussen, zij kwamen allemaal met emmers en uiteindelijk werd de brand gedoofd, het huis had veel schade opgelopen. Dus als er iemand is die dat allemaal weet, dan hoor ik het graag.

Hetzelfde geldt voor ambulances. Ook die herinner ik me niet. Ik kan me herinneren dat wij op een of andere manier zelf er voor moesten zorgen om bij het ziekenhuis in H'dia Binnen te komen. Hetzelfde go9ld voor mijn moeder in 1957, we moesten op eigen gelegenheid naar het nieuwe ziekenhuis in Dok 2.

Vraag: kan iemand hoe dat zat met die ambulancedienst? Sinds wanneer? Waar zat die dienst? Welke wagens had zij ter beschikking?
Rob Schulze
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 feb 2008, 07:28

Re: Brandweer en ambulancedienst Hollandia

Bericht door Rob Schulze »

Hai Norman
Als ik goed ben geinformeerd het volgende.
De brandweer zat in de haven van Hollandia (op de werf zoals dat daar heette, het hoofd was dhr Diephuis wonende bij de watertank Signal Hill.
De ambulance was eerst een oude web van het US leger en stond op Ifar bij het ziekenhuis en is later vervangen door een vw bus en die stond beneden bij Ifar.
De begrafenis auto stond in de garage van de GAD.
Ik weet nog dat ik niet met de web ziekenauto naar Ifar gebracht mocht worden vanwege het vele stoten, ik ben toen met een chevrolet v/h gouvernement gebracht.
Jammer ik heb geen foto's.
Rob
Norman Franken
Berichten: 15
Lid geworden op: di 12 feb 2008, 15:23

Re: Brandweer en ambulancedienst Hollandia

Bericht door Norman Franken »

Beste Rob, leuk dat je gereageerd hebt, ben nu weer iets meer weten te komen. Je had het over een begrafenisauto die bij de GAD stond. Was dat zo'n grote auto met een gesloten bak in wit-blauwe kleuren?
Wat de naam Schulze betreft, hebben jullie ook in H'dia Binnen gewoond. Ik herinner me een meisje Schulze bij mij in de klas op de E.L.S.
Norman
Rob Schulze
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 feb 2008, 07:28

Re: Brandweer en ambulancedienst Hollandia

Bericht door Rob Schulze »

Hai Norman.
Ik kan me bijna niet voorstellen, dat ik me zal vergissen in die begrafenisauto.
Mijn vader was iets van een leidinggevende in de techn.dienst en ik had zowat "een trauma" van die wagen.
Het was een zwarte wagen welk merk weet ik niet, ik zal nog wat rondvragen en als ik foto's vind, hoor je het.
Deze had inderdaad een gesloten bak, was zwart en ik herinner me nog dat de wagen elke keer na gebruik met lissol of een ander ontsmettingsmiddel werd schoon gespoten.
Voor deze troep was ik best wel bang gemaakt, lissol was gif en er werd ook over lijkengif gesproken, dus ik bleef dan van die wagen weg.
Gek eigenlijk terwijl we tussen de meest giftige slangen en ander gekruip woonden.
Ik geloof niet dat we familie hadden in H. Binnen en zelf hebben we daar nooit gewoond, alleen op Berg en Dal en Signal Hill, bij mijn weten waren er niet veel Schulze's daar en over nichten is me niets bekend, mijn zuster is wel bekend bij velen maar dan v/d mulo dokV.
Wie weet spreken we elkaar nog eens, het is alweer lang geleden, bij Roy en ik dacht bij de kumpulan van Jack Voogt nog in de tijd van het Deta forum.
Groet Rob
Plaats reactie