E.D.Verploegh Chassé te Sorong?

herinneringen aan Sorong
Plaats reactie
Kees
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 19:38

E.D.Verploegh Chassé te Sorong?

Bericht door Kees »

Goedendag. Ik heb me ingeschreven om te proberen of ik informatie kan krijgen op dit forum. Het gaat om het volgende: E.D. Verploegh Chassé (Bert), is in de jaren 1947-1952 een soort tuinderij begonnen in de buurt van Sorong. Dit was een stuk grond, waarschijnlijk eerst een open gekapt stuk bos, waar hij met behulp van derden groente e.d. kweekte. Deze groente/vruchten e.d. waren bestemd als voeding voor het personeel van de B.P.M. Bert ving of kreeg ook dieren aangeleverd die hij verkocht aan europese dierentuinen. Bert kwam oorspronkelijk uit Java en had in de jaren 1945-1947, net terug uit Japanse gevangenschap, even buiten Makassar (Celebes) ook al een dergelijke groentetuin opgezet voor de marine die toen in Makassar was gevestigd. Mijn vrouw, een dochter van Bert, herinnert zich uit de Sorong-tijd dat ze met een jeep (een kwartier a 20 minuten rijden )naar Sorong werd gebracht (ze was toen 4 jaar). Naar de kleuterschool die op palen stond. Mijn vraag is: Weet iemand waar die groentetuin zich bevonden heeft of heeft iemand herinneringen aan deze plek? Nogmaals, Bert was in dienst van de Bataafse Petroleum Maatschappij en was aangesteld voor de plaatselijke voedselvoorziening van het B.P.M.-personeel. Kees Takkenberg.
prichardus
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 13:46

Re: E.D.Verploegh Chassé te Sorong?

Bericht door prichardus »

Geachte heer Takkenberg, Toen ik u bericht/vraag onlangs las herinnerde ik een verhaal dat mijn 92-jarige vader mij ook onlangs vertelde. Hij was tussen 1946 en 1950 werkzaam voor de BPM te Sorong. Volgens hem bevond die groentetuin aan de monding van de rivier de Ramu. Hier kwam hij weleens een kopje koffie drinken met dhr. E.D. Verploeg Chasse. Mocht u mijn vader nader willen spreken dan is hij daartoe uiteraard bereid.
Plaats reactie