De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1961

Herinneringen aan Biak
Woudstra
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 15 nov 2009, 11:42

Re: Het verongelukken van de MLD Dakota op 2 januari 1961

Bericht door Woudstra »

Vlak voor mijn vertrek terug naar Nederland eind februari heb ik Dakota zien overkomen en was meteen heel de Marinekazerne Sorido in rep en roer. De kleps die op de waterbasis aan de beach lagen werden meteen naar de plek gedirigeerd en ik, geplaatst als vlootman bij het Korps Mariniers, moest naar de mariniers gudang om een aantal BB-motoren af te geven. Mijn baas, de 1ste luitenant MARNS Turkesteen, was er en ook de Cdt van de kazerne de MJRMARNS Donker-Curtius, mijn chef SGT 't Hart, KPLMARNS Peel en MARN1ZM Teenenburgh deelde AN/GR9's radio's uit, de portable radio's die de mariniers mee de jungle innamen zodat we tenminste enige onderlinge kommunikatie hadden. Helaas heeft het niet geholpen, ook al was het maar één crewmember te redden. Nog steeds is niet duidelijk hoe dit voorval heeft kunnen plaatstvinden; was het een menselijke fout, is de fakkel ergens tegenaan gekomen zodat de onsteking in werking werd gesteld, was het een fabrieksfout?? Riddles all over. De echte toedracht zal helaas nooit aan het licht komen. Het enige feit dat er is, is dat de fakkel 'ergens' aan het toestel is blijven haken met het parachuutje of aan een van de draden er van. Was de luchtstroming van de open deur er debet aan? Deze flares, niet te vergelijken met flares die nu worden gebruikt, zijn al buiten het toestel en hangen aan het bommenrek en moeten pas tot ontbranding komen tijdens hun val waardoor er een vaantje door de (val)wind wordt gedraait. Het zal altijd wel een raadsel blijven. AW
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1

Bericht door webmaster »

Roermonddakota.pdf
(21.18 KiB) 852 keer gedownload
http://www.dekrantvanmiddendrenthe.nl/? ... utostart=1 http://historiek.net/actueel/plaquette- ... -1961-4049 http://www.vbmnov.nl/website/images/sto ... 6_TJ01.pdf
marineblad_feb11.pdf
Dit is slechts een gedeelte van het blad. Lees pagina 32 en verder.
(726.8 KiB) 891 keer gedownload
marineblad_mrt11.pdf
Dit is slechts een gedeelte van het blad. Lees de reacties op pag 8
(518.14 KiB) 841 keer gedownload
http://youtu.be/b60mmdH9nIQ Rein Mulder en zijn maten kwamen op tragische wijze op 2-1-1961 om het leven tijdens hun werk met hun Dakota vliegtuig bij de Marineluchtvaartdienst in Nieuw Guinea. Eindelijk erkenning na 50 jaar zwijgen op 2 januari 2011 in Roermond. --- Dakota 079 GH Bontius GFG Immers R Mulder B Smits MH van de Wiel Gestationeerd op Biak - Nieuw Guinea
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1

Bericht door webmaster »

Ik ben in sept. 1959 uit gezonden naar NG als kpl vrmr. met brevet bwtk en schutter. En zou als boordwerktuigkundige gaan vliegen op de Martin Mariner. Toen ik de eerste vlucht daarmee zou maken, werd ik 5 minuten voor die vlucht ,van de lijst geschrapt. Het vliegtuig verongelukte. En het was ook gelijk de laatste vlucht van de Mariner bij de MLD. Ben maart 1960 als bwtk op de Dakota gaan vliegen tot april 1961. Toen ging ik weer terug naar Holland. Een deel van mijn verhaal over mijn NG periode gaat over het DAKOTA ONGELUK 079. Ik wil dat verhaal wel kwijt aan o.a. de nabestaanden. Ik was namelijk de boordwerktuigkundige van de 079 , maar hoefde de laatste vlucht niet mee. Ik had dit al eens willen vertellen aan de nabestaanden maar heb geen e.mail van ze. Misschien kunt u me daar ook aan helpen. RICHARD DE VRIES
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
DFC Kuperus
Berichten: 2
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 15:14

Re: De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1

Bericht door DFC Kuperus »

De heer De Vries is geen schutter geweest. Het brevet vliegtuigmitrailleurschutter was alleen te halen door personeel van het dienstvak vliegtuigmaker-konstabel. Hij was ook niet de boordwerktuigkundige van de 079. De Dakota's hadden geen vaste bemanning en ook geen vast samengestelde crews. Ik heb twee jaar onderzoek gedaan naar het vliegtuigongeval en daarover een onderzoeksartikel geschreven onder de titel: "Dood door schuld, een MLD geheim ontrafeld" of hoe door de schuld van de MLD, een vliegtuigbemanning de dood vond en alles werd verzwegen, een doofpotaffaire in optima forma De publicatie is gedrukt op A4 formaat, in full-color en telt 48 blz. Prijs via de boekhandel 23,75 euro of voor 14,95 euro rechtstreeks te bestellen bij de auteur onder vermelding "Dakota" en postadres op rekeningnummer 2964407 tnv DFC Kuperus. Het boek heeft inmiddels de aandacht van de minister van Defensie. Dick Kuperus
Bijlagen
Voorzijde publicatie
Voorzijde publicatie
Dood door schuld, een MLD geheim ontrafeld.jpg (219.59 KiB) 11205 keer bekeken
Dick Kuperus
Ruiter
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 06 nov 2017, 21:46

Re: De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1

Bericht door Ruiter »

Ik ben van juli 1960 tot juli 1961 gediend al dienstplichtig militair op Biak. Ik zat op het moment dat de Dakota neerstortte in de openlucht bioscoop naar een film te kijken. Zag dat de flairs uitgeworpen en dat een flair heel snel naar beneden kwam. Later bleek dat dat de oorzaak van de ramp was. Commandant was toen Kolonel? Eekhout. Dit ongeluk is mij altijd bij gebleven

Dolf van Eechoud
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1961

Bericht door webmaster »

Heb weer een aantal verhalen gelezen.
O.a. het Dakota verhaal van de heer KUPERUS.
Hij stelt daar o.a., dat ik geen schutter brevet had en niet tot een Dakota bemanningslid behoorde als boordwerktuigkundige.
Voel mij na het lezen daarvan, behoorlijk beledigd en wil dat deze aantijging wordt teruggenomen. Heb in 1957 eerst mijn boordwerktuigkunde brevet gehaald. Werd daarna geplaatst bij vsq. 320 en vloog daar als bwtk op de Neptune P2V met 2 geschut koepels. In het jaar 1957/1958 zijn een aantal bwtk's en telegrafisten in een opleiding gezet in Den Helder voor schutter-brevet en de praktijk-opleiding bij vsq 320 door Majoor DORLEIN ( MWO) o.a. met het schieten vanuit beide geschut koepels . Had dus een dubbel brevet in 1958.
De heer Kuperus is in mijn optie maar een persoon die zonder degelijk onderzoek maar iets beweerd en ook nog uit op papier.
Ik ben wat de Dakota zaak betreft, die avond na een lange dagvlucht met sgt. Jakob uit gestapt en vervangen door Bontius en Immers die weer een vlucht gingen maken met een jammerlijke afloop.
Een verhaal wat ik al eerder heb geschreven.
Dit wil ik toch wel even kwijt en graag een veroordeling.

Richard de Vries
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie