boek Dennis Kloeth: Terug naar Manok

Herinneringen aan Manokwari en de Vogelkop
Gebruikersavatar
Johnny Bruininga
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 13:27

boek Dennis Kloeth: Terug naar Manok

Bericht door Johnny Bruininga »

boek Dennis Kloet door shihan06 op wo 13 feb 2008, 14:22 even een melding dat Dennis Kloeth bezig is een boek te schrijven over Manokwari Hij heeft nog wat Informatie nodig hier over..Dennis woont in Djakarta wil je in contact komen vraag aan de webmaster zijn E-Mail adres Berichten: 6 Geregistreerd op: ma 11 feb 2008, 13:27 PrivéberichtE-mail
j.crawfurd
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 14:01

Re: boek Dennis Kloeth Terug naar Manok

Bericht door j.crawfurd »

Naar aanleiding van je mededeling over het e-mailadres van Dennis Kloeth hem proberen te benaderen....helaas of Yahoo wil het niet doorgeven aan Dennis of het e-mailadres is niet helemaal juist. Het betreur mij ten zeerste dat mijn bericht niet is overgekomen;mocht je meer weten,laat het dan weten. Groetjes jos crawfurd
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: boek Dennis Kloeth Terug naar Manok

Bericht door webmaster »

Heden ontving ik onderstaand bericht van Dennis: Beste mensen, Hiermee breng ik een ieder die reageerde op mijn boek plan op de hoogte van de ontwikkelingen m.b.t. mijn boek “Terug naar Manok”. Zie bijgaand de voor en achterkant van het boek en de pagina met de Inleiding. Op een aantal hoofdstukken na is mijn schrijfwerk gedaan. Het boek vertel het (kleurrijke) verhaal van ons gezin in de pioniers gemeenschap in Manokwari en beschrijft de periode 1953 t/m 1963 toen mijn moeder, als een van de laatsten, Manokwari verliet. Ergens in Mei of Juni reis ik af naar Manokwari om daar research te doen voor een boek dat ik van plan ben over de Arfakkers te schrijven. Deze trip geeft me de kans om dan ook recente foto’s in Manok te schieten die ik als vergelijking naast oude foto’s leg uit het Manok van de 50-ger jaren. Ik bezoek daarbij plekken zoals Sanggeng, Amban, Manggoapi, Pasir Putih etc. etc. Om historisch volledig te zijn, geef ik in de opening pagina’s van het boek uitleg over drie belangrijke punten: 1. Kolonialisme vanaf 1935 in Nederlands Nieuw Guinea (NNG) en de rol van Manokwari in dat geheel; 2. De rol van NNG als nieuw /thuis land/ voor de Indo’s die na de oorlog uit Indonesië weg moesten (of wilden) en die als pioniers in 1949 naar NNG verscheept werden. Ook geef ik uitleg over de belangrijke rol van Deta Jongens in de opbouw van NNG en Manok in het bijzonder; 3. De Nieuw Guinea kwestie, en wat de politieke gevolgen die periode voor ons had. Het boek geeft vooral een goed beeld over de rol van de Indische pioniers in de opbouw van Manok en NNG. Het beschrijft hun problemen en hun standvastigheid en doorzettingsvermogen en hun geluk en vreugde en saamhorigheid in een door God bijna vergeten gebied. Ook beschrijft het boek, als tegenstelling, het leven rasechte Hollanders die in Manokwari (en ver van hun beschaafde Nederland) met die pioniers samen werkten en leefden en daar ook deelnamen aan de opbouw van het stadje aan de Doré baai. In zekere zin waren zij ook pioniers. De reacties (begin van dit jaar) op mijn boek plan waren fenomenaal en velen hebben direct toegezegd om hun verhaal(tje) bij te dragen. Helaas, en zoals dat wel vaker het geval is......., de meesten moeten het dan ook nog doen. Tot nog toe zijn er een vijftal mensen geweest die ook daadwerkelijk de daad bij het woord gevoegd hebben en inmiddels is hun verhaal (met foto’s) in de layout opgenomen. Vreemd genoeg is er maar één verhaal van een echte Indo (John Bruininga en oud DETA jongen) bij terwijl de vier andere bijdragen van rasechte “Hollandse Manokwarianen” zijn. Over hun dagelijks leven wisten wij Indo’s in het Manokwari van die jaren eigenlijk niet zoveel af, en vooral omdat de volwassenen (ouders) uit beide bevolking groepen minder met elkaar omgingen in verhouding tot hun kinderen. Meestal werkte de Hollandse vader bij de sleephelling Konijnenburg of in de elektriciteit centrale of in de houtzagerij op Sanggeng. Een van de mensen die een prachtig verhaaltje stuurde zat bij de Marine. In de verhalen van onze Hollandse Manokwarianen komt vooral hun vriendschap met de Indo vriendjes en vriendinnen sterk naar voren alsmede ook de hang naar die spannende “on-Hollandse” jeugd en de invloed die hun Manokwari jaren op hun verdere levensloop en karakter opbouw gehad heeft. De mensen die tot op heden daadwerkelijk een bijdrage geleverd hebben zijn: John Bruininga – Die als allereerste een prachtig verhaal over zijn Deta Jongens periode stuurde almede ook over de periode toen hij voor zagerij Baume werkte en o.a. over ruwe zee met een klein sleepbootje boomstammen versleepte. Piet de Betue – De marine man uit Noord Holland die op de Wambrau diende en een prachtig verhaal stuurde over zijn dagen in Biak, Ransiki en Manokwari en in het bijzonder over Cafe Manokwari van Bob Lefebre. Marian Reuvers – Brieven uit Manokwari, een unieke selectie uit de brieven die haar ouders in het midden van de 50-ger jaren vanuit Sanggeng aan het thuisfront schreven en waarin hun indrukken over het leven in Manokwari en over de naaktlopers (Arfakkers) prachtig wordt weergegeven. Leuke foto’s bijgevoegd trouwens, Marian! Chris Etman – die op Sanggeng woonde en schrijft over zijn RK Lagere school en Mulo jaren en zijn vele vrienden en vriendinnen zoals o.a. Benny Sigarlaki, Peter Lit, Andy Timmermans, Karin Portier en Ella en Carla Prins. Hij schrijft ook beeldend over de Lodong als vervanging van mortjon. Sorry Chris, ik heb Tjokkie nog niet voor je kunnen opsporen hier in Jakarta, maar ik blijf het wel proberen. Je hoort nog van me. Joop Munnik – die zijn Manokwari jaren beeldend beschrijft, inclusief het verhaal over het tragische verlies van zus Ria. Persoonlijk zou ik het fantastisch vinden om nog een paar leuke verhalen te ontvangen van mijn Indo maatjes zoals Donald Kessing, Benny Sigarlaki, Roy Hendriks, Donnie Weidema etc. (zoals door sommigen van hen toegezegd) zodat het boek ook aan hen (als ze dat al willen) de kans geeft om hun verhaal(tje) te doen en hun oude foto’s afgedrukt te zien. Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat er misschien bij velen niet meer zoveel belangstelling bestaat om oude koeien uit de sloot te halen. In dat geval respecteer ik dat. Hoe of wat dan ook: mijn plan is om het boek in Oktober klaar te hebben en als er nog mensen zijn die hun belofte willen nakomen, of alsnog hun verhaaltje willen doen, dan is daar nog tot eind Mei tijd voor. Daarna gaat het boek (hier in Jakarta) in de drukwerk voorbereiding en afwerking waarna versturing naar Nederland zal plaatsvinden ergens in September. Dus nogmaals, als er nog mensen zijn die het leuk zouden vinden om hun verhaal en foto’s in “Terug naar Manok” terug te zien, stuur het dan snel op. Maak geen probleem over de schrijftrant. Ik kan het hier redigeren en in schrijftaal gieten. Veel geluk en een warme groet uit Jakarta. Dennis Ik zou zeggen: reageer nu het nog kan. Lever materiaal: verhalen en foto's webmaster
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: boek Dennis Kloeth Terug naar Manok

Bericht door webmaster »

Ik heb een bericht/oproep geplaatst van Dennis onder "Manokwari" forum. Het wordt immers t.z.t. een boek, maar op dit moment is het nog verzamelen van materiaal. Je hebt nog een kleine 2 maanden de tijd. Dus opschieten. Degenen die het emailadres van Dennis willen hebben, kunnen dat bij mij opvragen. Jos ik stuur het je toe. webmaster
Gebruikersavatar
Johnny Bruininga
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 13:27

Re: boek Dennis Kloeth Terug naar Manok

Bericht door Johnny Bruininga »

Veel Succes.. Dennis dat wens ik jou ..!! ik heb nog een adres voor jou en die weet ook een heleboel over Manokwari en ook over je Moeder, Tante Maud... nol@fred6.nl tjobah contact haar. John Bruininga
Wiesgoos
Berichten: 1
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 20:03

Re: boek Dennis Kloeth Terug naar Manok

Bericht door Wiesgoos »

Hallo Dennis, Lees nu over dat je een boek zou hebben geschreven. Het zou in september uit komen. Is het boek er al? of ben ik weer suf en lees ergens overheen. Ik ben er erg benieuwd naar. Ik ben zelf ook geboren in Manok. (1953)Ik was nog jong toen we er vertrokken in 1962 maar 25 jaar geleden ben ik er weer terug geweest. Wat heb ik een heimwee gehad de maanden erna. Toen ik er ben geweest zijn heel veel dingen terug gekomen en kon ik me veel meer herinneren. Als je boek er is zal ik het zeker willen kopen. Want is leuk voor mijn nageslacht. (1 dochter) en ook om dan dingen weer op te kunnen halen. Ik zou dus graag op de hoogte willen blijven over je boek. hartelijke groeten, Trees Nagelhout-Gosewisch
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: boek Dennis Kloeth Terug naar Manok

Bericht door webmaster »

7 maart 2009 ontving ik het volgende bericht van Dennis: Beste Chris, In het kader van mijn boek Terug naar Manok, heb ik op 8 Feb dan eindelijk mijn eerder uitgestelde trip naar Manokwari gemaakt. Daar heb ik dan eindelijk de recente foto's kunnen schieten van de plekken die ik in de vorm van oude zwart wit foto's in mijn boek plaats. Ik maakte mijn reis naar Manok in het gezelschap van de Rappange broers en zusters en Marijke Gilman. Bijgaand een reisverslag in foto's http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... k_2009.htm die je, als je wilt, op je site kunt plaatsen. Ik ben mijn boek nu aan het afschrijven en dan gaat het deze maand nog naar de drukker hier in Jakarta. Ik hoop het boek dan op 13 Juni in Lisse te presenteren. Nou gegroet dan maar weer. Dennis Kloeth
Reina
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 09 mar 2009, 10:50

Re: boek Dennis Kloeth Terug naar Manok

Bericht door Reina »

Hoi dennis, Ik ben Reina, een van de familie Rappange, degene die helaas niet mee kon. Maar dankzij je mooie reisverslag, kan ik toch nog meegenieten, mijn dank hiervoor! Natuurlijk ben ik reuze benieuwd naar je boek. We staan jaarlijks op de pasar besar (nu: Tong Tong Fair), misschien is het een idee om je boek daar te koop aan te bieden? We doen het graag voor je, laat maar horen. Groetjes, Reina Petri-Rappange
freek hogendoorn
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 20:08

Re: boek Dennis Kloeth Terug naar Manok

Bericht door freek hogendoorn »

ben getroffen door het mooie verslag en dat brengt vele herinneringen boven. zeer inspirerend. mijn naam is freek hogendoorn.uitgezonden door hagemeijer (nigimy) in 1960 naar manokwari. super tijd gehad.kocht wat hout bij de bijzondere houtzagerij en exporteerde dat naar nederland. echter werd overgeplaatst naar Sorong/Doom. terug naar nederland 1961 en was de eerste nederlander die opnieuw terg kwam op verzoek van nederlandse importeur van hout om achtergebleven hout in manokwari te af te nemen(keuren etc). heb de wens om samen met mijn vrouw in juli/augustus of september opnieuw een bezoek te brengen aan manokwari en sorong. is dat redelijker wijze te doen??? maud 's mode is mij goed bekend en maud heb ik natuurlijk ook ontmoet.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: boek Dennis Kloeth “Terug naar Manok”

Bericht door webmaster »

Beste Manokwarianen,
Terug-naar-Manok-promo.jpg
Terug-naar-Manok-promo.jpg (54.33 KiB) 17287 keer bekeken
Mijn boek “Terug naar Manok” is nu eindelijk klaar en is op weg naar Nederland waar het op 13 juni op de reünie in Lisse zal worden gepresenteerd. De eerste 200 boeken werden vandaag per luchtvracht (peperduur) verzonden en de resterende boeken gaan midden juni mee per zee vracht (een stuk goedkoper). Het is een zogenaamd “coffee table” boek geworden van 182 pagina’s dik en met een formaat van liggend A4 (21 x 29 cm) gedrukt op luxe ivory wit art papier met een art karton kaft van 310grs en mat geplastificeerd. (Zie bijgaande file). Het staat propvol met oude foto’s van Manok en het vertelt het verhaal van ons gezin in Manok dat werd aangevuld met verhalen van andere Manok pioniers (zie inhoud pagina in bijgaande file). Er zijn maar 500 boeken gedrukt. Het is dus een uniek boek en het enige dat ooit over Manokwari geschreven werd. Indien de vraag groter zal zijn dan de 500 gedrukte exemplaren, dan kan het boek eventueel herdrukt worden. De prijs van het boek is 25 Euro en een belangrijk gedeelte van de opbrengst zal worden besteedt aan een later (september 2009) aan te wijzen goed doel in Manokwari. Het goede doel zal absoluut met kinderen en hun school te maken (moeten) hebben omdat ik vind dat kinderen de toekomst zijn. Wat ik van mijn recente trip naar Manokwari (feb. 2009) gezien heb, zijn het vooral de kinderen in Manokwari die financiële steun nodig hebben. Tezamen met onze oude school kameraden Peter Goh, James van de Spoel, Johan Gasper en Ronald Ang (Peter woont nu in het voormalige Hollandia, en James, Johan en Ronald wonen nog steeds in Manokwari), zal ik tijdens mijn komende reis naar Manokwari (eind augustus 2009) een keuze maken voor een goed (kinder) doel. Peter, James, Johan, Ronald en ik zullen dan samen de gelden beheren die zullen worden besteedt aan het goede doel. Maandelijks zullen we een ieder (die dat wil) dan op de hoogte houden van de keuze van het goede doel en hoeveel geld ik uit de opbrengst van het boek aan dat goede doel zal besteden. Op dit moment ben ik bezig met het maken van een Terug naar Manok website (http://www.terugnaarmanok.com <http://www.terugnaarmanok.com/>) waarop iedereen (die dat wil) op de hoogte gehouden kan worden van de vorderingen m.b.t. het goede doel en waar we ook verantwoording geven van de te besteden gelden. We geven het geld niet af, maar als team controleren we de uitgaven en de besteding van het geld. Op het moment dat deze website actief is zal ik jullie een aankondiging sturen. 200 exemplaren van het boek (Terug naar Manok) zullen op de reünie van 13 juni te koop zijn en OP is OP. Degene die daarna nog een boek willen kopen kunnen dat via de “terugnaarmanok” website bestellen en dat boek wordt dan thuis gestuurd. Ik hoop dat ik velen van jullie in Lisse zal zien, en natuurlijk ligt er voor een ieder die een verhaal bijdroeg een getekend exemplaar klaar als kadootje voor de bijdrage. Met dit boek hoop ik iets terug te kunnen doen voor de kinderen van Manok, en waarvan ik er zelf ooit ook een was. Groetjes en tot in Lisse. Dennis Kloeth
Plaats reactie