Gesneuvelde papoeagidsen periode 1960-1962.

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Plaats reactie
peterhboegborn
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 00:13

Gesneuvelde papoeagidsen periode 1960-1962.

Bericht door peterhboegborn »

In het boek "Afscheid van Nieuw Guinea" wordt op blz. 205 melding gemaakt van minimaal zes niet bij name bekende Papoea's, die tijdens gevechten met Indonesische infiltranten het leven verloren hebben. Er zijn geen PVK militairen gesneuveld, dus het moeten zeer waarschijnlijk gidsen zijn geweest. Wie kent hun namen, b.v. door bij de acties aanwezig te zijn geweest of uit actierapporten? Antwoord hier op het prikbord of direct naar mij (klik rechts op mijn naam en je kunt een bericht aan mij versturen).
antonius
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:55

Re: Gesneuvelde papoeagidsen periode 1960-1962.

Bericht door antonius »

Hoi Peter, Ik heb een naam. Tobias Krimandono, van kampong Mamoer. Hij zou gesneuveld zijn eind mei 1962 in de omgeving van Nemboektep. Hij was gids van een peloton van de Charlie Compagnie. Er is ook een gids omgekomen op 18 juni 1962 in de omgeving van Moyana en op 19juni bij Tsjiowa, dit in de omgeving van Kaimana. Groeten Ton.
antonius
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:55

Re: Gesneuvelde papoeagidsen periode 1960-1962.

Bericht door antonius »

Hoi Peter, Weet je dat de enigste politieman ,E.W.Carli gesneuveld op 20 september 1961 in de omgeving van Sorong ook niet op het monument in Roermond staat? Ook deze politieman heeft er recht op om vermeld te worden. Groet Ton.
peterhboegborn
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 00:13

Gesneuvelde papoea gidsen.

Bericht door peterhboegborn »

In de periode 1960-1962 zijn minstens 6 papoea gidsen gesneuveld in acties tegen Indonesische infiltranten. Zie het boek "Afscheid van Nieuw Guinea". In boek van G.K.R. de Roos "De marinierskant van het verhaal" heb ik 5 gesneuvelde papoeagidsen gevonden in actieverslagen en waar en wanneer ze zijn gesneuveld. Alleen geen namen aangetroffen. Mijn bedoeling is om de namen van deze papoea's vermeld te krijgen op het Nationaal Indië Monument in Roermond. Wie kan mij verder helpen?
jerryjane
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 17:34

Re: Gesneuvelde papoeagidsen periode 1960-1962.

Bericht door jerryjane »

Nee inderdaad er waren geen jongens van de PVK gesneuveld, helaas wel onze gidsen en dat was zeer droevig ! Wat ik wel heel erg vond dat er ook geen echte betrouwbare Gidsen tussen hen waren, wij hadden daarmee tijdens onze patrouilles wel wat problemen mee met zo'n "pro indonesia" Gids, helaas blijven die juist in leven want op een gegeven moment was die verdwenen en wij waren de klos....alweer in de aap gelogeerd. Teminaboean en omgeving , dorp Minnalek ! Daar was het altijd wel weer raak.... We liepen mooi in een hinderlaag met alle nare gevolgen weer...zo'n actie duurde wel uren en dan weer terug naar het basis kamp in het pikkedonker en dat was heel erg, je kon voor obstakels komen wat je niet verwacht, lopen op de lichtgevende boomstronken...nooit gezien , ga naar Voormalig NNG in de Groene Hel maar dan s'nachts....je staat er van te kijken... gegroet Jerry V.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1754
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Gesneuvelde papoeagidsen periode 1960-1962.

Bericht door webmaster »

Tijdens de Veteranendag 2010 is dit item opnieuw onder mijn aandacht gebracht door Hans Slijkhuis. Het is natuurlijk heel vanzelfsprekend dat ook de gevallen papoea-gidsen vermeld worden op het monument in Roermond. Ook de "betrouwbare" Papoeagidsen die wel in leven zijn gebleven verdienen een waardering voor hun inzet. Ze deelden immers de risico's met de militairen. Ik heb hier gisteren met oom Deen, een Papua, over gesproken. Hij kent wel namen, maar wil die niet geven. Hij vind het risico te groot want dat kan hun het leven kosten. We weten hoe er in Indonesië is gereageerd op Nederland getrouwe Papua's: ze werden indertijd zonder pardon gefusilleerd. Als we nog even bedenken dat, een paar dagen geleden nog, Molukse burgers die enthousiast waren over de overwinning van het Nederlandse voetbalelftal en de Nederlandse vlag lieten wapperen, onder dwang van het Indonesisch leger de vlag moesten neerstrijken (http://www.tanahku.west-papua.nl/index. ... 3&Itemid=1), dan realiseren we ons dat het nog steeds gaat om een bananenrepubliek, waar je echt moet vrezen voor je leven. Dus kan ik me goed voorstellen dat er niet veel animo bestaat om je Nederlandse trouw publiek te maken. Zelfs als de namen gevonden worden, moet je je toch wel 10 keer bedenken om die te publiceren.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
peterhboegborn
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 00:13

Re: Gesneuvelde papoeagidsen periode 1960-1962.

Bericht door peterhboegborn »

Begin september a.s. wordt een artikel m.b.t. "Gesneuvelde papoea-gidsen periode 1960-1962" in CheckPoint geplaatst. Hierbij alvast dit artikel. M.v.g., Peter H. Boegborn.

[De extensie doc is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1754
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Gesneuvelde papoeagidsen periode 1960-1962.

Bericht door webmaster »

Van Joyce baron in Australie ontving ik het volgende bericht: Politieman Carli, vader van Bert Carli moet ook nog op dat monument. Als je iets wilt weten mail hem dan. Ik dacht dat bij die zaak ook papua politie agenten waren betrokken het geval speelde in Sorong groetjes Joyce
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie