Informatie gevraagd periode 1954 - 1957

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Plaats reactie
webmaster
Beheerder

Informatie gevraagd periode 1954 - 1957

Bericht door webmaster »

Ik ben Annette, 67 jaar oud en ben onderzoek aan het doen naar de omstandigheden en gebeurtenissen in Biak, Hollandia de tijd dat mijn vader daar geplaatst/ uitgezonden was door de Kon. Marine. Ik heb het specifiek over de periode 1954 - 1957.
Om inzicht te krijgen voor mijn tweede manuscript zoek ik naar achtergrond informatie.

Ik probeer te achterhalen wat er daar is gebeurd en hoe het gebeuren daar invloed heeft gehad op zijn welzijn.
In de oorlog had hij al als tiener een trauma opgelopen, maar zijn missie naar Biak en Hollandia en van daaruit de binnenlanden in en werken met de Papua bevolking en zoeken naar infiltranten van Indonesië, heeft sporen achtergelaten. Om mogelijke misverstanden te voorkomen: Mijn vader (geen indo) werd alleen uitgezonden. Mijn moeder en twee kleine kinderen bleven in Nederland.

Ik heb de familiefoto’s en ook de foto’s uit die periode geërfd. De verhalen die mijn vader sporadisch vertelde, onder het mom van een spannend, leuk verhaal, kunnen niet leuk geweest zijn. Mensen verdwenen in de jungle, ziek werden, aangevallen door slangen of opgevreten door kaaimannen. Geconfronteerd worden met stammen die kannibalisme hanteerden etc.

Mijn vader is die hele periode daar alleen geweest, zonder familie, maar zat ook niet bij de MLD. Hij begon als seiner en ging als kwartiermeester naar Biak.
Volgens het overzicht dat ik opvroeg bij de Koninklijke Marine, (Min. Defensie) begon de voorbereiding begon in MK Amsterdam op 11 okt. 1954. Hij vertrok naar Nieuw Guinea per vliegtuig op 29 oktober 1954 en kwam aan op MK Hollandia op 1 november 1954.
Hij voer terug aan boord van Hr. Ms. Piet Hein en kwam aan mei 1956.

Ik kan op geen enkele wijze achterhalen, wat er precies is gebeurd in die periode daar. Wel heeft de familie (mijn moeder en de drie dochters) de uitwerking hiervan moeten ondergaan. Om begrip voor het verleden te krijgen, ben ik al enige tijd geleden begonnen met veel te lezen over de periode dat Indonesië nog een Nederlandse Kolonie was tot en met nu.

Maar tot mijn teleurstelling kan ik over die specifieke periode niets tot weinig vinden. Ook heb ik verschillende personen benaderd hierover. Sommigen antwoorden niet, anderen weten niets over die periode.

Hierbij een vriendelijk verzoek of u weet wie over die periode wel informatie kan en wil delen?

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groeten,

Annette E. Baylé
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
webmaster
Beheerder

Re: Informatie gevraagd periode 1954 - 1957

Bericht door webmaster »

Ik wilde even reageren op die mevrouw die informatie zoekt over Biak/Hollandia in periode 1954-1957. Ik wilde haar zeggen dat ze het boek van mijn vader maar eens moet lezen, dan gaat ze wellicht minder negatief denken over dat 'primitieve' land waar het zo zwaar zou zijn geweest, en waar iedereen ziek werd, en waar haar vader heeft geleden, etc etc.
Er zit een heel andere kant aan Nederlands Nieuw Guinea, en dus is het handig als ze dat boek van mijn vader "het Verdwenen Volk"
(https://www.bol.com/nl/nl/p/verdwenen-v ... 048182599/) eens leest. Daar straalt de liefde voor de Papoea's en het land vanaf.

Akke de Bruijn
webmaster
Beheerder

Bericht door webmaster »

Op 3 aug. 2021, om 14:59 heeft webmaster@west-papua.nl het volgende geschreven:

Annette ik heb een oproep op het prikbord/forum gezet.

Met alle respect, maar ik kan nauwelijks geloven dat de korte periode 1955/1956 in Nieuw-Guinea een hele vervelende ervaring is geweest voor je vader.
Er zijn velen die enorme trauma's hebben opgelopen in Nederlands-Indie. Oorlogsjaren, Bersiap, etc.
Daar is veel over gezegd en ook gezwegen.

Over tochten door de jungle van Nieuw-Guinea is veel geschreven door artsen en missionarissen.
Mijn ex-schoonvader vloog in die tijd voor de MLD op o.a. de Wisselmeren. Er gebeurde van alles, maar traumatische ervaringen daar heb ik niets over gehoord.

Je zegt dat je vader kwartiermeester was op Biak. Biak zat vol met militairen. Op Biak zelf gebeurde niet veel. De militairen werden verzocht in de kazerne te blijven en geen contact te zoeken met de plaatselijke bevolking. Als seiner was hij dan misschien in Hollandia? Maar als seiner ga je ook niet op tochten door de jungle.

Ik ken nog mensen die vanaf 1951 op Biak zaten, mensen die op marineschepen hebben gevaren in die tijd, ook nog mensen van de Meteodienst op Biak in die periode.
Kortom ik heb best wat ervaringen gedeeld, maar niemand sprak over een traumatische tijd.
De patrouilles in de jungle waren voor de mariniers, niet voor de marinemensen, en zeker niet voor een kwartiermeester.

De latere periode 1959-1962, waarin de veelvuldige infiltraties kwamen en er heel veel jonge jongens voor hun nummer naar toe gestuurd worden, was anders.
Die moesten soms wekenlange tochten door de jungle maken op jacht naar infiltranten met het risico neergeschoten te worden, en dat was geen pretje.

Ik zal het fijn vinden als er mensen op je oproep reageren, maar ik vraag me af of de informatie die je gaat krijgen de antwoorden geeft die je wilt horen.

Met vriendelijke groet,

Chris P. van der Klauw
nieuwguinea.com/west-papua.nl
tanahku.west-papua.nl
nngprikbord.west-papua.nl/phpBB3
nngfotoalbum.west-papua.nl
manfakwak.west-papua.nl
fevdburg

Bericht door fevdburg »

Ik deel de warme gevoelens voor het land en haar bewoners maar om de vermoedens van Anette te betwijfelen vind ik wel kort door de bocht. Sowieso is heeft Nieuw Guinea voor veel jongens, maar ook wel ouderen, voor een cultuurshock gezorgd. Helaas zijn er gevallen bekend van militairen die de hand aan zichzelf sloegen wat afgedaan werd met 'eenongeluk bij het schoonmaken van het wapen'. Verder was je als kwartiermaker een van de eerste ter plekke en moest je problemen oplossen waar je bij je opleiding niet op voorbereid was. De expedities die werden uitgevoerd waren vooral naar huidige begrippen zeer primitief en het oerwoud kan zeer overweldigend zijn vooral als je 's nachts moest wachtlopen.
Of iemand een trauma oploopt hangt van vele factoren af en er is geen time limiet te stellen waarbij men een trauma kan oplopen.
Ik heb meegemaakt dat ambtenaren zo uit Nederland binnen een jaar teruggestuurd werden vanwege een toen genoemde 'Nieuw Guinea tik'.

Ik wens Anette veel succes met haar zoektocht en laat je niet uit het veld slaan door twijfels van anderen!
Plaats reactie