CRIES FROM THE JUNGLE door Bastiaan Opdenkelder

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

CRIES FROM THE JUNGLE door Bastiaan Opdenkelder

Bericht door webmaster »

CriesFromTheJungle_500-72 Cover.jpg
CriesFromTheJungle_500-72 Cover.jpg (146.8 KiB) 1529 keer bekeken
CRIES FROM THE JUNGLE is een net gereed gekomen boek geschreven door Bastiaan Opdenkelder.
Het boek is o.a. te koop via Amazon vanaf 1 juli 2021: https://www.amazon.com/Cries-Jungle-Par ... 021&sr=8-1
334 pages, ISBN 9781777766801
Paperback $24.99

Bas is echtgenoot van Louise Beynon, en dat zal bij velen een aha oproepen.

Het boek is in het Engels, dus dat is voor sommigen misschien lastig.
Maar het heeft ook een duidelijk voordeel want dat betekent dat er een Engelstalige markt aangeboord wordt voor het verhaal van de Papoea's.
Dat kan internationale steun opleveren die ze dringend nodig hebben.
De kritieken zijn lovend en dat is natuurlijk erg mooi, want dat maakt de weg naar de Engelstalige lezer gemakkelijker.
CriesFromTheJungle_500-72 FrontCover.jpg
CriesFromTheJungle_500-72 FrontCover.jpg (235.35 KiB) 1529 keer bekeken
CriesFromTheJungle_500-72 BackCover.jpg
CriesFromTheJungle_500-72 BackCover.jpg (247.37 KiB) 1529 keer bekeken
Een (vrije) Nederlandse vertaling van het eerste deel van de achterkant van de cover:
Cries from the Jungle helpt een literaire leegte te vullen waarin uit de eerste hand koloniale ervaringen in Nieuw-Guinea van de Nederlanders en de Indo’s worden beschreven vanaf het begin van de 20e eeuw tot 1962 uit de mond van degenen die het beleefden. Bijzondere aandacht is gegeven aan de anti-Japanse verzetsbeweging door Nederlandse leiders die opereerden achter de linies in Nieuw-Guinea tijdens de Tweede Wereldoorlog en aan de slechte omstandigheden van families die door de Japanners waren geïnterneerd, waaronder hongersnood, mishandeling en executie. Grondig onderzocht, sterk geschreven en geaccentueerd met pakkende foto's.
Cries from the Jungle is een goed opgebouwd verslag dat de familie van de auteur en anderen volgt tijdens de bevrijding en het navigeren door de talloze uitdagingen en gevaren waarmee zij en andere Indo's na de oorlog werden geconfronteerd, tijdens de tumultueuze periode van de Indonesische onafhankelijkheid, en daarna voor velen de moeilijke en onwelkome terugkeer naar Nederland opgedrongen door de realiteit van de tijd. Tot nu toe waren maar weinigen zich bewust van de moeilijkheden die Indo’s hebben moeten doormaken, maar Cries from the Jungle, biedt net als de inheemse Paradijsvogel van Papua, een bijzondere en betoverende blik in iets enorm moois.
Lance Zedric, auteur/historicus
Alamo Scouts Historische Stichting
Een Nederlandse vertaling van het tweede deel van de achterkant van de cover:
Ik kon dit boek letterlijk niet wegleggen. Cries from the Jungle is een rijkdom van informatie over dingen waar ik GEEN idee van had. Als ik denk aan de Japanse wreedheden, dan denk ik aan "The Rape of Nanking", niet aan Nieuw-Guinea. Als ik denk aan het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog, dan denk ik aan de Amerikaanse OSS en Britse SOE-spionnen die naar Frankrijk gingen. Ik ben een fervent lezer van alles met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog. Ik ben het meest geïnteresseerd in de Holocaust en de gruweldaden met de kampen in Europa, maar ik had geen idee van deze kampen in Nieuw-Guinea. WAT EEN OPENBARING!!! Ik was gefascineerd door de persoonlijke ervaringen, sommige verontrustend, sommige humoristisch, allemaal zeer verhelderend. Dat is wat dit boek waardevol maakt. Het is niet droog en eentonig omdat er een lang verhaal in staat over een serieuze zaak, maar het is gemengd met meer luchtige herinneringen. De lezer verveelt zich nooit en vraagt zich steeds af, "Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren?"
Mary Nardi, historicus
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie