op zoek naar informatie over mijn opa J.H. Schijfsma

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

op zoek naar informatie over mijn opa J.H. Schijfsma

Bericht door webmaster »

Goedendag, Ik heb in de archieven van mijn wijlen vader een document gevonden over de kolonisatie van Nieuw Guinea het '20 miljoen plan'.
Daar is een foto bij van de proeftuin Manokwari, waar drie mannen op staan, twee hurkend, 1 staand.
De man die staat is vermoedelijk mijn opa, J.H. Schijfsma.
Maar dat weet ik niet zeker. In het document staat onder de foto getypt, met dank aan Freek Pieroelie.
Zou hij dat misschien weten? Ik zie zijn naam veelvuldig in deze website.
Zouden jullie mij misschien in contact kunnen brengen? Mijn opa heeft zich voor de oorlog met Nieuw Guinea bemoeit en ook na de oorlog.
Voor de oorlog heeft hij zich vermoedelijk bezig gehouden met de wegenbouw op Nieuw Guinea en na de oorlog zat in het NIBEG bij voor behoud van Nieuw Guinea bij Nederland.
Maar veel weet ik niet over zijn tijd in Nieuw Guinea.
Misschien dat jullie hier ook wat over weten?
Met vriendelijke groet,
Lilian Schijfsma
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: op zoek naar informatie over mijn opa J.H. Schijfsma

Bericht door webmaster »

om te weten welke foto ik moet bekijken zal ik eerst moeten zoeken.
Ik doe mijn best en hoop Lilian Schijfsma te kunnen helpen in haar zoektocht.
Groet, Freek.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
jeffreypieroelie
Berichten: 48
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 14:25

Re: op zoek naar informatie over mijn opa J.H. Schijfsma

Bericht door jeffreypieroelie »

Hi Lilian,
In 'n "oude schoenendoos op zolder" vond ik 'n foto van een Europese man staand bij twee hurkende Papoea mannen bezig met een proefbeplanting, het is me helaas niet bekend wie ze zijn en of u deze foto bedoelt (zie foto hierbij). Waarom staat mijn naam onder een mij onbekende foto, welke foto bedoelt u ? Er zijn hierbij ook twee foto's van jongens uit de JOI periode.

Ik kan me niet herinneren iets over ir. Schijfsma geschreven te hebben, wel is bekend dat hij inderdaad betrokken was bij het "20 millioen plan" betreft opzet landbouw-kolonisatie. Een standpunt van ir. Schjfsma was dat NNG gereserveerd werd voor volksbeplanting ook met Nederlandse boeren en hij pleitte ervoor dat de Nederlandse vlag boven NNG bleef wapperen.
Vóór de oorlog volksbeplanting met Nederlandse boeren was 1 van de oplossingen voor de overbevolking en werkeloosheid in Nederland in die tijd. Van de eerste Nederlandse volksbeplanting vóór de oorlog is niets terecht gekomen. Maar ook na de oorlog zou de Nederlandse arbeider alleen emigreren naar een land waar arbeidskracht schaars is en lonen hoger zijn waardoor zijn positie verbeterd. Dat was niet het geval in NNG, waar alleen tegen zeer hoge vergoeding een Nederlandse boer of arbeider tot emigratie verleid kon worden. Die kozen wel voor Australië en Canada met goede landbouw gebieden en gezond klimaat. In Australië bovendien gematigd, subtropisch. NNG had een klimatologisch nadelige factor voor de Nederlandse emigrant, boer en arbeider.
Ir. Schijfsma zat in het bestuur van "Neving" Nederlandse Volksplanting in Nieuw-Guinea, als lid vervulde hij de functie van kolonisatie technische zaken.

Wat ik van deze aktiviteiten (20 millioen plan) o.a. weet is, dat voor de opleiding en begeleiding van Indische jongens "bivakopzieners" tussen 16 en 22 jaar een jongenskamp werd ingericht. Voor deze activiteiten werd de heer Soesman aangesteld als vertegenwoordiger "Plaatselijk Transmigratieleider van Manokwari".
Ergens op deze site had ik misschien al 'ns verteld over deze Jongens Opleiding Instituut JOI, zo niet dan was dat op 'n andere site en zal ik hier later wel op terugkomen (als ik 't niet vergeet). Dat is een verhaaltje opgetekend uit ervaringen, belevenissen van wijlen heren R.A. Claase (roepnaam Broer) Eddy Luciana en Anton Pelsmaker incl. foto's van enkele jongens uit die tijd.

Midden 1947 werd zoals bekend begonnen met orienterende verkenning voor landbouw in de kolonisatiegebieden Hollandia en Manokwari. Hollandia en omgeving was bevolkt en bleek daarom een teleurstelling voor landbouw. En deze streken moesten voor de autochtone bevolking gereserveerd te blijven.
Zo zag ir. Schijfsma dat de bevolking bij contact met 't Westen zou reageren met 'n bevolkingsvermeerdering en met intensiever bodemgebruik. Bovendien was hier de terreingesteldheid ongunstig en de bodem was arm (bleek uit de begroeiing). Voorlopig was dus Hollandia van de baan.
Ondanks 't probleem met Manokwari door ontbreken van 'n vliegveld en onregelmatige bootverbinding met Batavia en vliegveld op Biak werd toch 'n onderzoek ingesteld naar landbouwkolonisatie mogelijkheid bij Manokwari. De onderzoeken vielen gunstig uit en aanleiding voor een nauwkeuriger onderzoek met daarbij luchtverkenningen boven bepaalde gebieden, met medewerking van het leger.
In het begin kwam vanuit de Neving heel weinig activiteit. Er werd toen een 1ste maandblad uitgegeven met vooral inlichtingen op elk gebied en met voorlichting over zaken van groot belang voor Nederland, NNG en de hele wereld, zo dacht men.
Het Neving streven was NNG zo snel mogelijk te betrekken bij de Nderlandse welvaart en cultuur, gedragen door verantwoordelijkheidsgevoel en medewerking van leiding, bestuur en leden. Plan was ook rechtspersoonlijkheid aan te vragen voor de Neving. Regeringscontact werd onderhouden door de heren Mr P.A.Blaauw, Ir Schijfsma en Prof. Dr J.Prins.
Algemeen bekend was dat Neving geen politiek georiënteerde organisatie was. Niet helemaal juist omdat de Neving zelf nooit heeft gesteld een a-politieke vereniging te zijn.
Van ir Schijfsma is bekend, dat hij de stuwende kracht is geweest voor kolonisatie. Zonder zich daarbij direct op politiek terrein te begeven, werden door hem wel 'ns spreekbeurten gehouden op openbare en besloten vergaderingen, waar de kolonisatiegedachten met betrekking tot Nieuw Guinea werden gepropageerd.
Groet, Freek
Claase geheel links, witte broek.JPG
Claase geheel links, witte broek.JPG (41.7 KiB) 3514 keer bekeken
Claase geheel rechts, met pet.JPG
Claase geheel rechts, met pet.JPG (59.36 KiB) 3514 keer bekeken
Landb.proeftuin Manokwari 2.jpg
Landb.proeftuin Manokwari 2.jpg (70.3 KiB) 3514 keer bekeken
LilianSchijfsma
Berichten: 2
Lid geworden op: do 20 mei 2021, 11:27

Re: op zoek naar informatie over mijn opa J.H. Schijfsma

Bericht door LilianSchijfsma »

Goedenavond Freek,

Allereerst mijn excuses voor mijn late reactie. Ik wist niet dat mijn vraag in dit forum was geplaatst. Een collega van mij van wie ik niet eens wist dat hij banden had met Nieuw Guinea attendeerde mij erop dat u mij had geantwoord. En wat voor een antwoord. Fantastisch dat u mij al zoveel meer weet te vertellen over mijn Opa.
Op het internet heb ik wel wat krantenknipsels en schrijvens gevonden waar zijn naam in voorkomt in relatie met Nieuw Guinea.
En het enige wat ik van mijn vader en familie weet uit hun verhalen is dat hij bij de ronde tafel conferentie aanwezig was over het behoud van Nieuw Guinea, maar of dit waar was weet ik niet. En dat hij in Nieuw Guinea wegen en bruggen heeft gebouwd en dat er een rivier in Nieuw Guinea naar hem was genoemd.'
Of dit alles waar is, daar heb ik tot nu toe nog geen bewijzen van gevonden.
Ik weet wel dat hij civiel ingenieur van beroep was en in Soerabaja, Bandoeng, Malang en Cheribon voor de oorlog heeft gewerkt in de stadsplanning. En na de oorlog kort in Makassar en Batavia aangesteld was voor de wederopbouw van wegen en steden.
Daarnaast heeft hij zich bezig gehouden met het de werkkampen in Lawang waar Nederlands Indische jonge kolonisten methoden leerden om hen geschikt te maken voor het praktische landbouwleven in Nieuw Guinea. Maar over zijn daadwerkelijke aanwezigheid in Nieuw Guinea weet ik zeer weinig. De onderste foto, de europese man, mijn vader herkende mijn opa daarin. Dus dat is dan de enige foto die er bestaat van hem en dus ook het enige bewijs dat ik heb van hem in Nieuw Guinea.
Ik ben al heel blij met wat u mij over hem weet te vertellen. Mocht u nog meer over hem weten of mensen kennen die misschien ook wat meer over hem en zijn tijd in Nieuw Guinea, dan zou ik daar heel blij mee zijn. En misschien dat er iemand is die misschien weet of de rivier Schijfsma echt bestaat of bestaan heeft?
Nogmaals enorm bedankt voor uw antwoord.'

Groeten, Lilian
LilianSchijfsma
Berichten: 2
Lid geworden op: do 20 mei 2021, 11:27

Re: op zoek naar informatie over mijn opa J.H. Schijfsma

Bericht door LilianSchijfsma »

Ik heb hier nog een foto van mijn Opa van na de oorlog.

Groeten, Lilian
Bijlagen
Opa J.H. Schijfsma
Opa J.H. Schijfsma
J.H. Schijfsma.jpg (26.7 KiB) 2744 keer bekeken
jeffreypieroelie
Berichten: 48
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 14:25

Re: op zoek naar informatie over mijn opa J.H. Schijfsma

Bericht door jeffreypieroelie »

Hi Lilian, helaas komt hij me niet bekend voor, niet eerder gezien. Heer Schijfsma heb ik niet gekend. Wat ik van hem weet is hier al beschreven maar omdat ik me afvroeg waarom en waar ik eerder over ir. Schijfsma schreef en daar geen antwoord op kwam ben ik verder gaan zoeken. Ik vond een zeer oude correspondentie via mijn voormalig Freeler.nl mail adres over dat “20 miljoen plan” en weet nu weer dat ik daarbij die foto stuurde van een landbouwer bezig met proefbeplanting. Antwoord op de vraag daarover in mijn eerste bericht is nu gevonden. Het is mogelijk dat u niet meer weet waar “mijn” verhaaltje (met bron vermelding) op internet te lezen is met mijn naam. Ik weet 't nu weer, heel lang geleden op een NNG forum van wijlen heer L. Sluiter. Ik had daarover gelezen in het dun boekje (32 bladzijden\) “Kolonisatie-mogelijkheden op Nieuw Guinea”. Hij plaatste het onderdeel “20 miljoen plan” met foto op internet.
Bron: Bondsorgaan v.d. Grooter Nederland Actie april-mei ’48, overgenomen door dr. W.K.H. Feuilletau de Bruyn.
Met dit berichtje kan ik helaas niet méér info verschaffen over grootvader Schijfsma, vroeger wonende te Den Haag, Boreelstraat 29. Ook niet over een rivier met die naam.
Ik zal kijken of er nog iets te vinden is voor een verhaaltje over een jongenskamp “bivakopzieners” die werden voorbereid voor de landbouw veeteelt en houtverwerking. Dat mag misschien dan bij Bezoekersbijdragen op deze site.
Groet Freek.
Bijlagen
Boekje van de G.N.A.
Boekje van de G.N.A.
Kolonisatie plan boekje IMG a.jpg (128.49 KiB) 2644 keer bekeken
Plaats reactie