2 Blanda Hitams gezocht

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Gesloten
Jeffrey Pieroelie
Berichten: 3
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 22:14

2 Blanda Hitams gezocht

Bericht door Jeffrey Pieroelie »

Van: Freek Pieroelie Datum: 19-2-2007 23:02:46 Mooi die 1e twee teksten onder “NNG Mededelingbord” van dit prikbord in www. West-Papua, site over leven en werken in NNG. Hier maak ik graag gebruik van. Een vriend van ons, een zwarte Indo, is op zoek naar andere Blanda Hitams die in NNG Hollandia hebben gewoond, Eddie Herbig en Ridoreco Portier. O.l.v. Griselda Molemans, ach jullie weten wel die 'mooie' schrijfster van o.a. “In het voetspoor van de panter”, wordt een portrettenboek samen gesteld met daarin ook de levensverhalen van de oudere Indo Afrikanen. Hier horen Eddie Herbrig en Ridoreco Portier ook bij. Ik denk dat ze gezocht worden voor een interview en foto’s ofzo. Alle Indo Afrikanen (Blanda Hitams) zijn nazaten van de Afrikaanse soldaten die in het Oost-Indische Leger dienst deden, de ‘Zwarten in dienst van Oranje’ waarvan de geschiedenis slechts bij weinigen bekend is. Ik kende tot voor kort die geschiedenis ook niet totdat ik op zoek ging naar een Indo Afrikaanse DETA jongen, die onze achter buurman was in Hollandia NNG. In mijn lange zoektocht kreeg ik te horen dat ik deze meneer Pietje Klink nooit meer zou kunnen ontmoeten, hij was er niet meer. Via zijn neef-”je” nu ook al een 70-er kreeg ik het verhaal van Pietje klink te horen en kwam zo ook terecht in het onbekende verhaal van de Zwarte Indo’s, afstammelingen van Ghanezen die Nederland tussen 1831 en 1872 wierf voor de dienst in het Oost Indische Leger. Dit laatste als gevolg van de afscheiding van België toen het reservoir aan mankracht voor het leger opeens gehalveerd was. Ik had beloofd mee te werken aan de zoektocht en maak daarvoor graag gebruik van o.a. dit prikbord. Maar voor wat het verhaal van de Blanda Hitams betreft, zou ik nog wel wat kwijt kunnen. Helaas past dit niet in dit straatje/draadje “Prikbord”. In ieder geval wil ik kwijt dat de geschiedenis van deze Afrikaanse Indo’s mij ontzettend boeit. Zo langzamerhand begint door publicaties, exposities, lezingen e.d. dit geschiedverhaal meer bekendheid te krijgen ook bijv. door een artikel van de Indische Navorscher 18e jaargang (2005) nr.2 Ik hoop dat we de 2 gezochte NNG personen vinden opdat hun levensverhaal niet verloren gaat. Groet, Freek Pieroelie.
Maureen Eikenboom
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 21:41

Re: 2 Blanda Hitams gezocht

Bericht door Maureen Eikenboom »

12-6-2007 Hallo meneer Pieroelie, Ik las een oproep van dat u een Eddy Herbig zoekt, nou die ken dus heel goed, mocht u alsnog in contact willen komen met hem kunt u voor verdere informatie mij bellen. (telefoonnummer bekend bij webmaster) Maureen Eikenboom
Gesloten