expositie en boek

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

expositie en boek

Bericht door webmaster »

Sinds enkele maanden ontvang ik uw nieuwsbrief.

Mijn naam is Corine Heijmans (beeldend kunstenaar)

Als kind hoorde ik het verhaal van mijn vader die op zijn 20e de boot nam en vertrok voor anderhalf jaar naar Papoea-Nieuw-Guinea. Hij kreeg daar de
opdracht om ‘belangrijke bestuurders’ met een sloep landinwaarts te brengen. Slechts gewapend met een mes voer hij helemaal alleen terug over de rivier door de onbekende jungle.
Dit verhaal is een rode draad in mijn werk sinds eind 2016.

Hoe was het voor mijn vader om daarheen te gaan? Zou alles daar anders zijn? Hoe zou het zijn om in de ongerepte natuur te leven? Wat heeft het christendom de Papoea-cultuur gebracht? En wat na de kolonisatie?

Dit heeft geresulteerd in een serie schilderijen met de titel: "Zou alles daar anders zijn?"

Later ben ik meer onderzoek gaan doen. Boeken, internet en na een oproep in een veteranenblad ben ik in contact gekomen met enkele veteranen.
Uiteindelijk ben ik vorig jaar oktober naar Papoea-Nieuw-Guinea vertrokken op zoek naar de sporen van kolonisatie in Papoea-Nieuw-Guinea.

Voor mijn afstudeerproject aan de kunstacademie voor fotografie heb ik een fotoboek en een foto-expositie gemaakt waarin ik oude en nieuwe beelden toon van het eiland en haar bewoners om zo het verleden van mijn vaders verblijf en het heden dat ik er vond met elkaar te verweven. Soms nam ik met mijn camera hetzelfde standpunt in als de patrouillerende mariniers destijds op hun schip, de Piet Heijn. Zowel vanop het water als aan land observeerde en legde ik het leven vast zoals ik het daar aantrof.

Op mijn web-site www.corineheijmans.com krijgt u een impressie van mijn werk.

Ik wil dit graag met u en anderen delen om te laten zien dat het vertellen van verhalen erg inspirerend kan zijn.

Zonder dit verhaal had ik nooit geweten wat er is gebeurd in het koloniale verleden en dat dit nog steeds een grote rol speelt in Papoea-Nieuw-Guinea.

Daarom wil ik graag mijn verhaal tonen en doorgeven aan anderen. Dit kan natuurlijk met een bezoek aan mijn website, maar het liefst wil ik een ruimte waar ik mijn werk kan exposeren. Indien iemand een geschikte ruimte weet voor mijn expositie en boek stuur dan een mail naar heijmanscorine@gmail.com.

Vriendelijke groet,

Corine Heijmans,
beeldend kunstenaar

www.corineheijmans.com
heijmanscorine@gmail.com

tel. 0618028386
KvK 58607498
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie