Jeugdjaren in Biak1957-1960

Herinneringen aan Biak
robbiak
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 15 aug 2008, 20:03

Jeugdjaren in Biak1957-1960

Bericht door robbiak »

Geboren in 1950 in Limburg. Met mijn ouders en twee zussen woonde ik van 1957 tot 1960 op Biak, op de Slotheuvel. Ging naar de Europese Lagere School (meesters Bergsma en Marijnissen), samen met leeftijdsgenoten Nick en Peter Versteeg, Jan en Nico Julsing, Sietske en Jan Dijkstra, Arnold Berger en de broer en zussen Stephan, Marjolein Mendels, e.a. Met een dozijn van die leeftijdsgenoten hebben we inmiddels twee reunies gehad, de laatste in Amsterdam, in 2017.
In het kader van mijn lidmaatschap van de voormalige Stichting Vrienden van de Catalina heb ik ook veel contacten met enkele van deze mensen (Versteeg, Berger), waarvan de vaders samen met die van mij op de Catalina hebben gevlogen.
Mijn vader was op Biak as LTZ-vlieger bij de MLD Sqdr 320 Mariners en vloog vanaf de Boroekoe. Hij was er in 1950-51 ook al geweest en vloog toen met Catalina's. Na veel omzwervingen, mijn studies (gymnasium-beta, Chem. Technologie in Delft), en een carriere in de olie-industrie woon ik al meer dan 25 jaar bij Brussel.
Waar ik mij bezighoud met mijn vele hobbies, waaronder........verzamelen van literatuur en documentatie over, vooral, het voormalige Nederlands Nieuw Guinea.
Als Biak-reunisten hebben wij onze herinneringen aan onze jeugdjaren 1957 - 1960 op Biak vastgelegd in een geillustreerd boekwerk, dat door onze eigen kinderen met véél belangstelling is gelezen.
Mocht er iemand geinteresseerd zijn in mijn bijdrage (32 pagina's), waarin ik veel vertel over de historie, geografie, flora en fauna en omstandigheden op Biak van die tijd, laat het weten. Ik kan ze zelfs in een 8Mb PDF per mail toesturen.
Ook blijf ik geinteresseerd in contacten en uitwisseling van informatie met leeftijdsgenoten die in die periode op Biak hebben gewoond en vooral die welke naar de Europese Lagere School gingen. Zo zou ik bijvoorbeeld nog wel eens willen horen van Cornelia Vanderwaals (hopelijk goed gespeld), die steevast de beste van mijn klas was ! Hartelijke groeten uit het Belgische. Robert Schreurs
jantinus
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 14 dec 2008, 12:03

Re: Jeugdjaren in Biak1957-1960

Bericht door jantinus »

Dag heer Schreurs,

Met belangstelling jou verhaal gelezen.
Al Ik ben geen veteraan maar ben heel vaak in Biak geweest meer dan 20 keer vanaf 2005
Ik ben geïnteresseerd in jou bijdrage aan het boek.
Als je mij die zou willen mailen heel graag.

Met vriendelijke groeten,
Jantinus Weggemans
Mail jantinus.weggemans@gmail.com
Fred
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 25 sep 2019, 09:13

Re: Jeugdjaren in Biak1957-1960

Bericht door Fred »

goedemiddag Rob Scheurs,
ik heb ook op Biak en Slotheuvel gewoond, in de periode van 1959 tot 1962,
samen met mijn ouders en broer, ben zeer geïnteresseerd in Uw verhaal.
ook inmiddels 2x terug geweest op Biak ,ik zou het
ook graag willen lezen.
m.v.g Fred Cornelissen
fredenleke@planet.nl
HenkvV
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 apr 2016, 15:10

Re: Jeugdjaren in Biak1957-1960

Bericht door HenkvV »

Lijkt mij erg interessant dat boek met herinneringen over Biak.
Ik was daar gedurende mijn diensttijd bij de Koninklijke Marine in de periode 1957-1958.
Als u mij die .pdf zou willen opsturen zal ik u zeer dankbaar zijn.
Hartrelijke Groeten,
Henk van Vuuren
Mijn E-Mail adres is: henk.van-vuuren@orange.fr
ingrid
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 22 jan 2016, 18:21

Re: Jeugdjaren in Biak1957-1960

Bericht door ingrid »

Beste Rob,

Graag zou ik jouw verhaal over Biak willen ontvangen.
Ik ben geboren op Biak in 1954 en heb ook op de Europese Lagere School gezeten tot 1961.
De namen die je noemt ken ik helaas niet. Wellicht omdat ik iets jonger ben dan jij.
Ik ben reuze benieuwd naar jouw herinneringen. Wil je deze naar mij mailen:
hooperingrid@gmail.com

Bedankt alvast!
Met vriendelijke groet,
Ingrid Hooper
nbertram
Berichten: 1
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 17:28
Locatie: Laren Gld

Re: Jeugdjaren in Biak1957-1960

Bericht door nbertram »

Hallo Rob,

Ik ben zeer geïnteresseerd in dat herinnerings-boekwerk.
Mijn naam is Nic Bertram.
Ik heb op Biak gewoond van juli t/m december 1959.
Mijn vader was ook vlieger bij de MLD en is op 17 december 1959 omgekomen bij het laatste Mariner ongeluk. Mijn moeder, zusje en ik moesten van de Marine daarna zo snel mogelijk terug naar Nederland. Daarom hebben we maar een korte tijd op Biak gewoond.
Ik heb ook op de Europese Lager School gezeten in de 3e klas. Helaas kan ik me daar niet veel meer van herinneren. Laat staan dat ik namen onthouden heb.
Bovendien zijn wij in die tijd 4 keer verhuisd. Overigens klinkt de Slotheuvel mij wel bekend in de oren. Als laatste hebben wij op de Ridge gewoond.

Groeten, Nic Bertram.
nic.bertram51@gmail.com
Albert Janssen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 12:12

Re: Jeugdjaren in Biak1957-1960

Bericht door Albert Janssen »

Beste Rob,
Mijn naam is Albert Janssen bijnaam Berto, ik heb in Biak gewoond 58-61. Mijn vader was General Manager van de KLM en ik zat op de Europeesche School. Ik woon nu in Engeland na een carrière in het buitenland bij de KLM.
Ik zou het zeer op prijs stellen als je me jouw herinneringen kunt toe sturen.
Bijvoorbaat dank
Albert Janssen
janssenberto@gmail.com
Eric
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 22:55

Re: Jeugdjaren in Biak1957-1960

Bericht door Eric »

Hallo Rob,
Ik heb ook in Biak gewoond van 1957 tot 1960, en ja hoor ook op Europese lagere school gezeten. Ik ben van 1947 en ik denk dat u één of twee klassen lager zat dan ik. Ik ken ook meester Marijnissen, die woonde niet ver van de school vandaan. Zegt je de naam meester Goedsier u iets? Een jaar of twintig geleden ben ik ook op een Biak-reunie, als ik me niet vergist, in Gouda. Ik had daar veel van mijn vrienden ontmoet. Kent u de familie Heijnen? Irma, Alma en Ingrid. Ze woonden toen in de buurt van het militair vliegveld, waar de Catalina toen (nog) voor stond. Is dat niet Sorido? In 2005 ben ik samen met mijn familie een paar dagen op Biak verbleven en van hieruit naar het eiland Japen (zie je vanuit de school liggen) gevlogen en hier drie dagen verbleven. Naderhand ben ik nog zeker meer dan 10 keren op Biak geland om verder te vliegen naar Jayapura (Hollandia) of naar andere steden op West Papua.
Mijn vader werkte op het kantoor van het Electriciteits Wezen, schuin links tegenover de school.
Mijn broer heet Hannie (Johan) en mijn jongere zusje heet Meity (Elisabeth), misschien zat je met haar in de klas, en ik ben Eric.

Groetjes Eric van Gurchom
egurchom@zeelandnet.nl
Albert Janssen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 12:12

Re: Jeugdjaren in Biak1957-1960

Bericht door Albert Janssen »

Beste Rob
Mijn vader werkte bij de KLM op Biak en was op de Europeesche school 1958-61. Ik herinner me meester Marijnissen en een paar andere KLM kinderen Wilfred Wolf, Jaques Laman, Ingrid van te Riet en .. Oberhuizen.

Ik ben zeer geïnteresseerd in je boekwerk en zou je zeer dankbaar zijn als je me de PDF per mail zou kunnen toesturen op albertjanssen@hotmail.com

Groeten uit zuid Engeland

Albert (Berto)
Albert Janssen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 12:12

Re: Jeugdjaren in Biak1957-1960

Bericht door Albert Janssen »

Beste Rob,
Ik ben zeer geïnteresseerd in je herrinnerings boekwerk.
Ik zou het zeer op prijs stellen als je het zou kunnen mailen naar janssenberto@gmail.com.
Ik ging ook naar de Europeesche School en herinner me meester Marijnissen. Mijn familie woonde in het KLM dorp waar mijn vader voor de KLM werkte. Ik heb ook mijn leven bij de KLM gewerkt en woon nu zuid Engeland. In de negentiger jaren heb ik Biak weer opgezocht en in het oude KLM hotel gelogeerd en mijn Papoea vrienden opgezocht die zeer gastvrij waren.
Albert Janssen
Plaats reactie