Waar vind ik de Japenweg in Biak?

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Plaats reactie
Benjamin61
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 jul 2019, 19:23

Waar vind ik de Japenweg in Biak?

Bericht door Benjamin61 »

Hallo,

Ik ben in 1961 in aan de Japenweg in Biak geboren. Mijn vader was leraar aan de technische school. Ik ben nog nooit terug geweest. Dat wil ik wel graag. Ondanks veel reizen en wonen en werken in andere landen nog altkkd het gevoel dat ik mijn roots mis.

Als ik terugga naar Biak, waar moet ik dan de Japenweg zoeken?

Ik weet niet veel meer dan dat mijn ouders zeiden dat hun huis in het verlengde van de landingsbaan lag en de vliegtuigen laag over ons huis vlogen. Het was geen groot huis, maar een van een rijtje met een golfplaten dak.

Verder vraag ik me af welke taal ik het beste kan leren om met de bevolking te praten. Is het Maleis dat je hier kunt leren bruikbaar op Biak?

Ben Witvliet
ben.witvliet@xs4all.nl
Reggie
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 19 apr 2019, 12:17

Re: Waar vind ik de Japenweg in Biak?

Bericht door Reggie »

Hi Ben,
Ik heb van 1960 t/m 1961 in Biak gewoond en ik heb er op de Mulo gezeten en wel in de eerste klas.
Mijn vrouw en ik zijn afgelopen oktober/november naar Papua Barat geweest om Biak, Manokwari en Hollandia (nu Jayapura) te bezoeken. Ik heb in al die steden gewoond en ben er naar school gegaan. Huizen en scholen gevonden, maar dat terzijde.
Biak is kleine en overzichtelijke stad. De Japenweg zal je er dus makkelijk vinden. Zeker met de taxiboy die wij hadden en waarvan ik je het telefoonnummer kan geven als je interesse hebt. Met hem hebben we de rest van het eiland ook bezocht. Wat een adembenemende ervaring was dat. Hij zal je zeker met 2 Papoeas in contact brengen die uitstekend Nederlands spreken. Ze hebben ook nog op de Mulo gezeten en later voor de NL overheid gewerkt. Nog veel later kwamen ze in dienst van de Irian Barat overheid.

Ik hoor wellicht nog van je,
MvrGroet,
Rex van der Sluys
jasri58
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 19:02

Re: Waar vind ik de Japenweg in Biak?

Bericht door jasri58 »

Hoi Ben,
Ik zeg doen hoor ( biak bezoeken).
Ik werd 60 jaar in mei 2018 en heb de reis gemaakt die wij maakten(ons gezin vader, moeder en 3 kleine kinderen)en wij verbleven als tussen stop in het KLM hotel op Biak voor 3 dagen).
Wat een ervaring, het hotel was ook tegenover de landings baan en er ging een grote toeter als er een vliegtuig vertrok of kwam.
En niet te geloven dat daar nog steeds mensen wonen.
Maar zo vriendelijk en aardig en een reis om nooit te vergeten.
Erg mooi eiland.
En ze krijgen haast geen toeristen meer omdat de generatie die daar voor de marine woonde te oud zijn om te reizen.
De reis was goed om te doen via Jakarta en wij zijn doorgereisd naar Hollandia, waar wij woonde tot 1962.
Je kan een gids regelen via stichting Hapin.
Ik hoor misschien van je.
Gr. Annemarie
jantinus
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 14 dec 2008, 12:03

Re: Waar vind ik de Japenweg in Biak?

Bericht door jantinus »

Hallo Ben,
Ik kan jou helpen om de Japenweg te vinden ik weet waar je die kunt vinden, ik voor de laatste keer in 2020 in Biak geweest, dit jaar hoop ik weer te gaan.
Geef mij maar bericht.

Met vriendelijke groeten,
Jantinus Weggemans
Plaats reactie