Mooie aktie van de Stichting West Papua

Hier kunnen projectgroepen en hulporganisaties informatie kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Mooie aktie van de Stichting West Papua

Bericht door webmaster »

Zoals je wellicht weet, ben ik betrokken bij Stichting West Papua.
De stichting wil de leefomstandigheden van de papua's in West Papua verbeteren door middel van diverse projecten.

Graag informeer ik je over mijn reis naar West Papua van afgelopen maand mei 2019.

Via Professor Van Schayck van de Universiteit van Maastricht kregen wij de beschikking over mallen waarmee een kooktoestel/stove van cement kan worden gemaakt. Op zo'n stove kan gekookt worden zonder verstikkende rook in de woning.

We zouden met drie man gaan om de mallen van Bangalore-India, waar ze worden gemaakt, over te brengen naar West Papua om ze daar te laten gebruiken.
Helaas vielen mijn medereizigers op het laatste moment af. Ik ben alleen afgereisd naar Bangalore waar ik twee sets ijzeren mallen (iedere set bevat zes mallen en weegt 24 kg) heb opgehaald. Ik had van te voren twee hockey-keeperstassen (met wieltjes) geregeld om de mallen in te vervoeren. Met een tussenstop in Colombo gevlogen naar Jakarta. Daar heb ik de hockeytassen moeten laten omwikkelen met cellofaan omdat hier en daar wat punten van de ijzeren mallen door de hockey-roltassen kwamen.
Doorgevlogen naar Biak. Al met al drie nachten in een vliegtuig is best zwaar.

In een dorp op het eiland Biak is direct één set mallen door de papua's gebruikt om de zes blokken voor een stove te maken. Na het drogen zijn deze geplaatst en in gebruik genomen: geen rook meer in het huis. Zie de link: https://photos.app.goo.gl/s6XrZfP3KsDKftZo8

Daarna gevlogen naar Jayapura en in een dorp vrij ver van Jayapura ook één set afgeleverd. Ook hier zijn met cement de stove-blokken gemaakt. Ik ben er kort gebleven dus ik heb de stove niet in werking gezien. Wel heb ik gehoord dat men enthousiast is en inmiddels meerdere stoves heeft gemaakt.

Professor Van Schayck, geboren in Sorong - West Papua, (onder wiens leiding de mallen voor de stoves in India zijn ontwikkeld) is van plan eind 2019 naar West Papua te gaan om te kijken hoe het gebruik dan is.

Stichting West Papua is een ANBI stichting waardoor het fiscaal gunstig is om te doneren. Wanneer je boven de 1% drempel van giften zit, kunnen we het fiscaal zo modeleren dat het je vrijwel niets hoeft te kosten om de stichting toch substantieel te steunen. Neem hiertoe graag contact met mij op via een reply op deze mail of via info@stichtingwestpapua.nl.

Voor achtergrondinformatie verwijs ik je graag naar de website:
www.stichtingwestpapua.nl

Met vriendelijke groet,
Toon - secretaris Stichting West Papua
06-51402099
NL89 TRIO 0784 9398 96 t.n.v. Stichting West Papua, Amersfoort
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie