Serui

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
maarten
Berichten: 14
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 16:32
Locatie: 't Harde

Re: Serui

Bericht door maarten »

Jeffrey,
Ik herken veel op de tekening. Mis nog het ziekenhuisje (als je het laantje in liep aan de linkerkant. Daar werkte ooit een latere Nobel prijs winnaar, dokter Leiker de grote Lepra bestrijder. Op het strand lag nog lang het wrak van het vliegtuig dat is neergestort met zijn gezin er in, Leiker zelf kwam er verminkt uit. Een bijzonder mens, oom Dick. Iets voorbij het huis van de HBP begon het pad naar het erf waar wij woonden, RAZ (Rotterdam aan Zee) de opleiding voor guru's. Aan de andere kant van dat pad (tegenover de Tangsi in mijn beeld) woonden mensen waar ik wel eens een randen met heerlijk eten op mocht halen als er iets bijzonders was. En inderdaad als je doorliep kwam je op Maria Dei, waar de leprozerie van mijn (echte) tante Rie Valk was, samen met (Indische)tante `Marie Glastra die later in Heerde de enige Nederlandse leprozerie heeft gedreven. Dan Sinterklaas, ja, ik ken het vanuit het huis van Eibers Jansen, en in ieder geval in één van de jaren was mijn vader (dominee Henk Teutscher) sinterklaas. Hij werd al snel verraden, want onze hond was hem gevolgd en ging aan zijn voeten liggen.
Serui was prachtig in die tijd, een paradijs voor een kind. Spelen in riviertjes, klokkijken op de stand van de zon, mee met een prauw de zee op, slapen in een kampong op de grond bij vriendelijke mensen. Dat alles in tegenstelling tot Hollandia in 62 waar we tot de overdracht bleven. Het stond bol van de angstige geruchten, we slapen met een KLM koffertje naast het bed en beneden aan de voet van de Gunung (we woonden halverwege Ifar, naast Nicolaas Jouwe) lag een prauw klaar om eventueel te vluchten naar Australie.
jeffreypieroelie
Berichten: 48
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 14:25

Re: Serui

Bericht door jeffreypieroelie »

Hi Maarten, zoals je kunt lezen bij mijn inzending woonden we al in 1950/51 in Serui op Japen. Als ca. 3 jarig jongetje toen kan ik me daarvan nu niet veel meer herinneren. Van 't ziekenhuis is me bijgebleven dat mijn moeder er 'ns moest zijn, en ik meeging, om haar muskietenbulten en -beten te laten behandelen. Onze sinterklaas viering was in het huis, landbouwkantoor van heer Abels. Mogelijk was dit in jullie tijd 1958-1961, het kantoor van Hoofd Plaatselijk Bestuur heer Eibrink Jansen, deze zul je wel bedoelen i.p.v. Eibers Jansen. Naast de woning van de HPB woonden respectievelijk familie Heuberger en familie Bruinsma, toen chefs van mijn vader. Uit de verhalen van mijn vader was heer Alwi Rachman Indonesier, Javaan verbouwde groenten en fruit verkocht zijn waar in zijn winkeltje. Van Nederlandse-Indonesische vijandelijkheden had ik als klein jongetje nooit iets gemerkt, dat speelde bovendien misschien nog niet zo erg in begin jaren 50. Wel werd z'n winkeltje van tijd tot tijd bezocht door politie in uniform. Bedoel je “rantang” waar je 't over die “randen” schrijft ? 'n Stel opgestelde bakjes met eten gevuld die middels een draagbeugel met elkaar verbonden worden. Mijn moeder leverde in Hollandia ook rantang. Ja, rantang leveren heette dat toen.
We hebben tot september 1961 in Hollandia gewoond, Kota Baroe en Dok 5, waaraan ik de meeste herinneringen heb.
maarten
Berichten: 14
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 16:32
Locatie: 't Harde

Re: Serui

Bericht door maarten »

Jeffrey Pieroelie,

Wt mooi die tekening, hij klopt. Naast het huis van de HPB (waar ik vaak ben geweest) liep het pad naar het erf waar wij woonden (en waar ik geboren ben). Op Maria Dei lag ook de leprozerie waar mijn tante, zuster Valk, werkte. Die Sinterklaas op de foto was mijn vader, elk jaar veranderde de dominee in een sint. We meteen denk ik bij elkaar op school hebben gezeten, waar ook Stef Rompas op zat.
jeffreypieroelie
Berichten: 48
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 14:25

Re: Serui

Bericht door jeffreypieroelie »

Hi Maarten, omdat ik nog maar 3 of 4 jaar was in Seroei zat ik daar niet op school, dus heb ik nooit samen met je op school gezeten. Groet Freek
Plaats reactie