Gezocht: voetbalverhalen uit Nieuw-Guinea

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1773
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Gezocht: voetbalverhalen uit Nieuw-Guinea

Bericht door webmaster »

Het EK-voetbal is aanstaande. In West-Papoea zullen de wedstrijden van Oranje weer met grote aandacht worden gevolgd. (tijdens afgelopen WK maakte ik enkele video’s van de Oranjefans Oranjekoorts in West Papoea #1 | Fans Belanda Manokwari - YouTube)

Voor een korte documentaire (waarschijnlijk voor het Youtube-kanaal van Andere Tijden) doe ik onderzoek naar de geschiedenis van voetbal in Nederlands-Nieuw-Guinea en de doorwerking daarvan in het heden.

Hiervoor ben ik op zoek naar mensen in Nederland en West-Papoea, die voetbalverhalen hebben.

Heeft u nog in Nederlands-Nieuw-Guinea gevoetbald?
Kent u verhalen over voetbal in Nederlands-Nieuw-Guinea of de periode daarna (bijvoorbeeld over familie/vrienden)?
Kent u mensen in West-Papoea die hierover kunnen vertellen?

Enkele vragen die ik probeer te beantwoorden zijn:

Hoe raakte het voetbal in Nederlands-Nieuw-Guinea verspreid?
(bijvoorbeeld verhalen over missionarissen/zendelingen, ambtenaren, militairen, burgers, die Papoea’s bekend maakten met voetbal)
Hoe ontwikkelde het voetbal zich in Nederlands-Nieuw-Guinea
(bijvoorbeeld de opkomst van lokale voetbalbonden, of wedstrijden tussen Nederlanders en Papoea’s)
Hoe verliepen de twee interlands die Nederlands-Nieuw-Guinea tegen Australisch-Nieuw-Guinea speelde in 1959?
Hoe verliep het bezoek van de KNVB door voorzitter Lo Brunt aan Nederlands-Nieuw-Guinea in 1960?
Wat betekenen het Nederlandse voetbal en het Nederlands elftal voor Papoea’s in West-Papoea tegenwoordig?
Andere voetbalanekdotes zijn ook hartelijk welkom!

Denkt u dat u hierover iets kunt vertellen dan neem ik zeer graag contact met u op!
Alle tips zijn welkom!

Hartelijke groet,

Daan Goppel
06 122 888 18 - daangoppel@hotmail.com




Daan Goppel

06 122 888 18
www.daangoppel.nl
www.ecohofamsterdam.nl
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Humphrey
Berichten: 123
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 18:22

Re: Gezocht: voetbalverhalen uit Nieuw-Guinea

Bericht door Humphrey »

Beste Chris,

Daan Goppel (becak belanda) heeft mij persoonlijk voor zijn ''voetbalverhalen uit Nieuw-Guinea'' benaderd. De informatie waar ik over beschikte heb ik Daan doen toekomen. Hoofdzakelijk ging de voetbalinformatie over het voetbalgebeuren in Hollandia. Uiteraard omdat ik daar zelf gewoond heb. Daarnaast ging alles wat georganiseerder en gestructureerder dan in andere regio's.

In maart 1959 (rondom Pasen) werden in Hollandia interlandwedstrijden gespeeld tussen Nederlands Nieuw Guinea en Australisch Nieuw Guinea, eigenlijk meer HOLLANDIA tegen PORT MORESBY. Er werden 3 wedstrijden gespeeld:
HOLLANDIA : 28-30 Maart 1959
VHO - AUstralian XI = 7 - 2, VBH - Papua XI = 6 - 1 en HOLLANDIA - PORT MORESBY = 8-3

VHO = Voetbalbond Hollandia en Omstreken (''Europese Bond'') <---> Australian XI =
VBH = Voetbalbond Hollandia (''Inlandse/Papua Bond'') <---> Papua XI
HOLLANDIA = selectie VHO/VBH <---> PORT MORESBY

In juli 1960 werden de returns in Port Moresby gespeeld.
PORT MORESBY: 16 juli 1960
AUstralian XI - VHO = 1 - 3, Papua XI - VBH = 2 - 2 en PORT MORESBY - HOLLANDIA = 1-2

Met vriendelijke groet
Humphrey Trouerbach
veeger
Berichten: 6
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 20:54

Re: Gezocht: voetbalverhalen uit Nieuw-Guinea

Bericht door veeger »

Hallo,
Deze foto kreeg ik vanmiddag uit Merauke...(volgt) ze zijn dol op Nederlands voetbal.
Als je iemand wil spreken die fanatiek is kun je me benaderen via Chris dan geef ik een Facebook account door!
Marjolijn Veeger

Foto’s van Adriana Papo/ FB
IMG_3395.jpg
IMG_3395.jpg (213.19 KiB) 604 keer bekeken
IMG_3396.PNG
IMG_3396.PNG (426.02 KiB) 600 keer bekeken
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1773
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Gezocht: voetbalverhalen uit Nieuw-Guinea

Bericht door webmaster »

Nederlands Dagblad COLUMN
AAD KAMSTEEG

De oranje shirts in Papua zeggen veel. Ze zijn er niet vergeten dat Nederland inzette op zelfbestuur
Gingen Marokkaanse burgers met de Tricolore de straat op toen Frankrijk bij het Europees kampioenschap voetbal het veld op kwam? Deden Keniaanse bewoners dat woensdagavond met de Union Jack om de Engelsen te steunen?

Haalde de bevolking van Congo het zwart-geel-rood van onze zuiderburen voor de dag toen de Belgen speelden? Treurden de Namibiërs toen de Mannschaft het aflegde tegen Spanje?

Geen sprake van. Waarom zouden die volken sympathie koesteren voor hun voormalige kolonisator?

Waar zoiets wel gebeurde? In West-Papua, dat tot 1962 nog Nederlands Nieuw-Guinea was. Sociale media hebben de wereld kleiner gemaakt. Daardoor weten we nu ook wat er bij de zo’n 13.000 kilometer van ons verwijderde Papoea’s gebeurt.

...................https://www.nd.nl/opinie/columns/123147 ... et-vergete
ND_2024-07-11.jpg
ND_2024-07-11.jpg (202.9 KiB) 344 keer bekeken
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1773
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Gezocht: voetbalverhalen uit Nieuw-Guinea

Bericht door webmaster »

hier nog een sfeer impressie op Serui: daar werd live (!) naar de wedstrijd gekeken (dus van 4 tot 6 in de ochtend). Daarna ging men naar de kerk. En ondertussen dus groot feest.
Klik om te downloaden: https://www.icloud.com/attachment/?u=ht ... =40807232

VIDEO-2024-07-12-14-15-33.mp4
40,8 MB

Jan Derk Boerma
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie