In Memoriam Ruud Bauwens (6-6-2008)

Hier kun je informatie kwijt over huwelijk, overlijden en andere persoonlijke gebeurtenissen die betrekking hebben op ex-NNG-ers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

In Memoriam Ruud Bauwens (6-6-2008)

Bericht door webmaster »

Ruud Bauwens plotseling van ons heengegaan.

Tot onze grote verbijstering is Ruud gisteren (6 juni 2008) plotseling overleden. Hij had het afgelopen zaterdag het nog zo ontzettend naar zijn zin gehad tijdens de Vogelkopreünie in Lisse. Hij heeft daar weer velen ontmoet uit zijn Manokwari tijd en was daar zo enthousiast over.
Helaas was het weerzien met zijn oude maatjes en bekenden ook meteen een afscheid voor eeuwig. Een week na de Vogelkopreünie is hij plotseling vertrokken, naar ik hoop, naar zijn paradijs Nieuw Guinea. Hij was daar elke dag mee bezig. Hij sprak er elke dag over. Het was een moeilijke tijd, maar ook de mooiste en belangrijkste tijd uit zijn leven. Hij kende bijna iedere Manokwariaan. Dagelijks noemde hij namen en vertelde herinneringen.

Het verscheiden van Ruud heeft mijn vrouw Aline de Haas en mij erg hard getroffen. Het was een hele fijne vent. Stond altijd voor je klaar. En heeft jarenlang de fototentoonstellingen van de Vogelkopreünie verzorgd en daar heel veel geld in gestopt heb ik vandaag nog vastgesteld aan de hand van de bewaarde rekeningen. En nu ben ik mijn Nieuw Guinea maatje kwijt en dat zal helemaal niet mee vallen.
De uitvaartplechtigheid is zoveel mogelijk uitgesteld om zus Irene Bauwens in de gelegenheid te stellen over te komen uit Australië.

Er zal gelegenheid zijn om afscheid te nemen van Rudie op vrijdagavond 13 juni van 19:00 uur tot 19:45 uur in het uitvaartcentrum in Leidschendam

De uitvaartplechtigheid zal plaatsvinden op maandag 16 juni a.s. om 12:00 uur in het crematorium in Rijswijk.

Van 13:00 uur af is er dan gelegenheid tot condoleren.

Aansluitend daarop zullen we de bloemen neerleggen bij het Indisch monument zoals Rudie dat gewenst heeft.

De rouwkaart zal ik, zodra beschikbaar, op de internetsite plaatsen. Waarschijnlijk a.s. woensdag zal die bezorgd worden bij de ons bekende adressen. We hebben zoveel mogelijk geprobeerd iedereen te traceren, maar we zijn vast een paar mensen vergeten, of we hebben daar geen adres van kunnen vinden.
Bij voorbaat onze excuses daarvoor.
Schroom niet om toch te komen.

webmaster Chris P. van der Klauw
Humphrey
Berichten: 122
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 18:22

Rudie Bauwens

Bericht door Humphrey »

Beste Aline en Chris, Vorige week zaterdag 31 mei heb ik op de Vogelkopreunie in Lisse nog een woordje met Rudie gewisseld. Wij moesten echter na een half uur vanwege een overlijdensgeval naar huis. Het verscheiden van Rudie overvalt mij enorm. Haast niet voor te stellen! Aline en Chris, ik wens jullie en alle verdere nabestaanden van Rudie heel veel sterkte toe.

Humphrey Trouerbach
manokwari
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 08 jun 2008, 11:59

Oom Ruud

Bericht door manokwari »

Oom Ruud, Zo van ons heengegaan. Ik had nog zoveel met u willen delen over onze reis naar Indonesië.
Wat hebben we veel gezien en meegemaakt. Nog dagelijks haast denk ik daar aan terug.
U had destijds nog twijfels of u de taal nog wel beheerste. Dat kwam helemaal goed.
Henny en ik hebben veel geleerd over de plekken waar we kwamen.
Van Sumatra tot en met Manokwari waar we uw huis en het huis van de familie Veerman bezochten.
Het weerzien van oude bekenden was fantastisch om mee te maken. Of in Bandung waar u al vantevoren tegen ons zei dat u uw haren zou gaan knippen onder de boom. En dat gebeurde ook.
We bezochten uw lagere school en alles was nog zoals toen vertelde u.
Alles werd vastgelegd op foto en video. Het was ook uw grote hobby om kiekjes te maken.
Veel foto's zijn in onze plakboeken terecht gekomen.
Ik heb ze er gelijk weer bij
gepakt om mij nog meer aan u te herinneren.
Oom Ruud: ik zal u blijven herinneren als een zeer goed en vrijgevig mens begaan met de papua's.

Joop Janssen, echtgenoot van Henny Veerman
manokwari
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 08 jun 2008, 11:59

Re: In Memoriam Ruud Bauwens

Bericht door manokwari »

Lieve oom Ruud,
Zo onverwachts heeft u ons verlaten, maar wat hebben we in 1994 toch een mooie reis gemaakt naar Indonesie.
Een onvergetelijke reis, die wij, na thuiskomst zo met elkaar hebben gedeeld.
U had voor deze terugreis twee wensen en dat was terug gaan naar Bandung waar u uw jeugd heeft doorgebracht en naar Manokwari waar u zo'n fijn leven had tot 1962 toen u hals over kop dit paradijs heeft moeten verlaten.

Ik ben u enorm dankbaar voor alles wat u mij verteld heeft over mijn geboorteplaats Manokwari.
We hebben daar gelopen en u vertelde 100 uit. Alle straten hebben we bewandeld en u wist precies waar ik gewoond en geboren was. Het ziekenhuisbezoek en het huis waar u gewoond heeft en heeft afgestaan aan een papua. Dit was wonderbaarlijk....... De desbetreffende papua woonde er nog steeds en was zo blij u weer te zien. Het huis werd nog steeds door deze papua en gezin bewoond en alle meubels stonden er nog. Net zoals U het destijds hebt achtergelaten.

Verder vertelde u nog in het vliegtuig..... als ik weer in Bandung ben, dan laat ik mijn haren weer knippen in het park onder de boom. En warempel we troffen daar weer een kapper aan en oom Ruud liet zich zo vanzelfsprekend al zittend zijn haren knippen.
Verder zei oom Ruud: "nergens ga ik meer zwemmen, maar als ik op het strand "Pasar Putih" ben, dan neem ik daar weer een verfrissende duik. En inderdaad daar heeft Oom Ruud de duik genomen en dit alles ligt vast op video.

Lieve, lieve oom Ruud u laat zo veel achter aan foto documentatie. U was een groot liefhebber van de fotografie en dat was ook op onze reis te merken. We hebben ongelogen 15 dikke plakboeken gemaakt.
Buiten deze reis heeft u destijds ook prachtige kiekjes gemaakt van de omgeving van Manokwari.
Gelukkig kunnen hiervan nog velen genieten, want u stelde deze foto's vaak ter beschikking aan De Vogelkop Reünies.

Verder was u bovenal een grootgevig man en zo begaan met uw geliefde papua's. Door het vuur ging u voor hen en ook uw visitekaartjes waren bedrukt met de papua-vlag.
Eens oom Ruud zullen zij hun land terugkrijgen en zullen we elkaar weer ontmoeten.

Sampai bertemu lagi,
Henny Veerman (dochter van Centi Veerman, uw vriend)
manuputty
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 09:21

Re: In Memoriam Ruud Bauwens

Bericht door manuputty »

Beste Aline en Chris, Gecondoleerd met het verlies van Ruud. Ik kwam hem nog onlangs tegen bij de Pasar Malam. Het was een fijne vent en wist nog heel gepassioneerd over zijn Nieuw Guinea tijd te vertellen. Ik wens jullie veel sterkte bij de verwerking van dit verlies. Liefs, John
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: In Memoriam Ruud Bauwens

Bericht door webmaster »

We hebben zoveel mogelijk adressen proberen te achterhalen. Van sommigen is dat helaas niet gelukt. Bovendien zijn we ngetwijfeld in de haast om alles te regelen namen vergeten. Bij voorbaat onze excuses daarvoor. Laat je daardoor echter niet weerhouden om te komen. Hieronder de rouwkaart. Op de website zet ik een exemplaar om te downloaden, zodat je die kunt afdrukken. Bovendien op de website een locatieoverzicht van het uitvaartcentrum, het crematorium en het Indisch Monument.
Rouwkaart Rudie.jpg
Rouwkaart Rudie.jpg (78.9 KiB) 23117 keer bekeken
Chris P. van der Klauw
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: In Memoriam Ruud Bauwens

Bericht door webmaster »

Inmiddels heeft het afscheid van Rudie plaatsgevonden onder grote belangstelling. Er was een grote opkomst van oud-collega's, vrienden en bekenden van Manokwari en van PTT-Telecom. Iedereen heel erg bedankt voor de mooie bloemen. Er waren afscheidsredes door o.a. Frans Peereland, Puck Günthardt, Henny Janssen-Veerman, Viktor Kasiëpo en Otto van Zuylen. Viktor speelde op zijn mondharmonika en zong het West-Papua volkslied. Dat was een aangrijpend moment en zal door Rudie enorm gewaardeerd zijn.
DSC01507a.jpg
DSC01507a.jpg (57.38 KiB) 22916 keer bekeken
De bloemen zijn na afloop neergelegd bij het Indisch monument in Den Haag. Namens de familie dank ik iedereen voor de vele en hartelijke blijken van belangstelling. Dat heeft ons grote steun gegeven in deze moeilijke en hectische dagen. Speciaal nogmaals dank aan Puck Günthardt die ons enorm heeft ondersteund in het bereiken van allerlei mensen. Onze excuses aan degenen die we door de een of andere oorzaak toch uiteindelijk niet hebben kunnen berichten. Toespraak Viktor Kasiëpo: http://www.west-papua.nl/images/08-06-1 ... auwens.pdf Chris P. van der Klauw
viktor kaisiepo
Berichten: 2
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 11:13

Re: In Memoriam Ruud Bauwens

Bericht door viktor kaisiepo »

In memoriam Ruud Bauwens,
U was bovenal een grootgevig man en zo begaan met uw geliefde Papua’s.
Door het vuur ging u voor hen en ook uw visitekaartjes waren bedrukt met de Papua-vlag.
Eens oom Ruud zullen zij hun land terugkrijgen…
Henny Veerman (dochter van Centi Veerman, uw vriend)


Soerabaya, Bandung (een hele jeugd), Manokwari en Leidschendam…bijzondere Plekken die een warme plaats hebben mogen krijgen in uw leven. In de kracht van uw leven..
Geboren in 1933 moest U als kleine jongen de oorlog hebben meegemaakt, en tussen puber en als een jong mens heeft u kennis gemaakt met het land van de Papua’s, toen beter bekend als Nieuw Guinee, en in het bijzonder Manokwari.
U moest ook afscheid nemen van uw Boom en Uw Pasir Putih, waar U jaren later nog uw haar heeft laten knippen om vervolgens te verklaren dat ”als u bij Pasir Putih bent , uw duik zult nemen, volgens uw eigen reisverslag.

Ik heb opnieuw en bewuster met U kennis mogen maken in Utrecht, waar ik o.a. Chris en Aline, de meisjes van Hukom uit Haarlem, jonge heer Manuputty en Roy Kneefel, evenals vele anderen die hun jeugd hebben doorgebracht in Nieuw Guinea: Hollandia, Biak en Manokwari, jaren later ook weer tegenkwam.

Tijdens het bekijken van uw verzameling foto’s uit de jaren 60 kwam ik erachter dat U samen heeft gewerkt met mijn vader, Markus Wonggor Kaisiëpo Ms.- te Delft in de Front Nasional Papua (later de Hoge Raad)
Foto’s die bij mij beelden opriepen van een periode die vol hoop en verwachtingen waren naar het jaar 1969 waarbij de Papua’s hun Recht op Zelfbeschikking, de Daad van Vrijkeuze, zich mogen uitspreken voor Aansluiting bij Indonesië of een eigen koers willen varen.
Uw lidmaatschap en steun aan de zaak van de Papua’s heeft niets aan kracht ingeboet, integendeel.
Een nieuwe generatie Papua’s zijn zich nog bewuster van hun eigen plaats en verantwoordelijkheid voor een Papua Baru, waar hun achterstelling en uitsluiting worden opgeheven.
Ze werken en vechten voor een Manusia Papua Mandiri of Orang Papua Mandiri, een Papua die goed in staat is voor zichzelf kan zorgen. Ik wil U en velen met U die zich hiervoor hebben ingezet nog Dengan Penuh Penghargaan nog eens namens de Papua volken, Banyak Terimah Kasih uitspreken.
Ik wil U bedanken namens mijn volk die uw steun hebben gewaardeerd waardoor de idealen van een ander, nieuwe Papua nooit zijn opgegeven.
Ik wil U bedanken omdat U in alle eenvoud en duidelijkheid, de vlag in uw hart heeft opgesloten.
Ik wil U bedanken omdat U de Papua’s tot dit afscheid altijd een hart onder de riem heeft gestoken door de vlag – tegenwoordig een symbool voor Papua identiteit en een eigen plaats – altijd heeft uitgedragen via uw naamkaartje.
Met de beschrijvende teksten uit het Papua volkslied Hai Tanahku Papua, wil ik U danken voor uw steun en strijd voor Tanah, Manusia en Bangsa Papua. Kukasih pasir putih, Dipantaimu senang, Dimana Lautan biru, Berkilat dalam trang. Kukasih bunji ombak, Jang pukul pantaimu, Njanjian jang selalu, Senangkan hatiku. Syukur BagiMu Tuhan, Kau Brikan TanahKu’ Bri Aku Rajin Juga. Sampaikan MaksudMu Selamat Jalan, Sampai kita berjumpa kembali.

Eens oom Ruud zullen zij hun land terugkrijgen…Immers het recht op zelfbeschikking is een voortdurend proces, en die hebben de Papua’s nog te goed van de Verenigde Naties en de internationale gemeenschap.
A luta continua hasta la victoria final. Aksi Nabor Au swara Kwar

Viktor Kaisiëpo Msn.- Presidium Dewan Papua (Lid en Internationaal vertegenwoordiger )
Amersfoort, 16 juni 2008
Plaats reactie