Josef Maria Luns

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Josef Maria Luns

Bericht door webmaster »

Van het zoet onder de kerstboom naar de wrange en zure realiteit. Al dragen ze dezelfde namen als: Josef en Maria.
Over de dekolonisatie van Indonesië is al veel geschreven en geopenbaard. Van vm Nederlands Nieuw Guinea is nog veel onder het tapijt geveegd. Daar kunnen we toch echt niet spreken van 'dekolonisatie' in 1962. Immers, de kolonisatie ging van het ene op het andere moment over van kolonisator Nederland naar kolonisator Indonesië. En de Papua's zijn nog steeds niet vrij en onafhankelijk met een zelfbestuur. Sterker: het land wordt nog veel meer uitgebuit en de Papua's worden nog meer onderdrukt en vermoord.
Hoe heeft Nederland dit zo kunnen verkwanselen? De Nederlandse minister BZ onder wiens verantwoording dit allemaal heeft plaatsgevonden, was Josef Maria Luns. Jawel, die keurige gentleman in driedelig grijs met die hese stem, die overal ter wereld aanzien genoot. Nu komt een tipje van de sluier bloot, de BVD heeft wat dossiers vrijgegeven over zijn handel en wandel destijds. Maar je gelooft toch niet dat dat alles is? Ga maar na: De overdracht van NG aan Indonesië zou zijn gegaan onder druk van de Verenigde Naties. Jawel, diezelfde VN die in zijn bestaan heeft aangetoond absoluut niet tegen zijn taak te zijn opgewassen. Kijk maar naar het conflict Rusland-Oekraïne, om het heel recent te houden. Een ander argument is, dat Nieuw Guinea geografisch bij Indonesië zou horen, ipv bij Nederland. Wel, de waarheid is, dat Nieuw Guinea -als het op één na grootste eiland ter wereld- bij zichzelf hoort en bij niemand anders! En wij waren bezig Nieuw Guinea in een geleidelijk en natuurlijk verlopend proces te begeleiden naar zelfstandigheid in de moderne wereld.
Dus waarom dan tóch die verkwanseling? Nu begint het mij beetje bij beetje duidelijker te worden: als ik lees wat voor persoon die Luns in werkelijkheid was, kan het zomaar zo zijn, dat hij de toenmalige machten als de VS en de Vn hun zin gaf voor enkel en alleen persoonlijk gewin.
Ik heb NRC gevraagd of ze Luns in de NG kwestie zouden willen uitdiepen. Ben benieuwd.

Rest mij, het allerbeste voor het nieuwe jaar toe te wensen.

John Voogt
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie