Kroonduivenreunie

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Kroonduivenreunie

Bericht door webmaster »

Het is weer bijna mei en dat is traditioneel de maand van de Kroonduiven-reünie.
Ontzettend jammer, dat de aller-allerlaatste niet kon doorgaan, omdat corona roet in het eten gooide. Het zij zo.
Misschien leuk voor de organisatoren om ook van onze kant wat aandacht te schenken aan het Kroonduiventeam dat zich zovele jaren voor deze reünie heeft ingespannen.
Onderstaand gedicht wordt vóór 1 mei toegestuurd aan Ankie en Ventje c.s. We sturen het jou ook toe, je wordt immers in het vers ook genoemd ;-)
Tevens heb ik een kleine fotocollage gemaakt als eerbetoon uit de foto’s van enkele reünies door de jaren heen (waarop o.a. een groot aantal reeds overleden mensen) die ik je per WeTransfer zal toesturen.
Mocht je dit allemaal willen plaatsen dan svp ná 1 mei a.s.
We hopen je hier of daar weer eens te zien en te spreken en gelukkig hebben we de West-Papua site om contact te houden.

Hartelijke groet, ook van Jane
Jos Hoogerwerf

DE KROONDUIVEN ZIJN GEVLOGEN……

Lieve Ankie, Ventje, Daan en team,

De Meimaand bood jarenlang, traditiegetrouw,
een plekje in De Bilt voor weemoed en verlangen.
De sfeer en trouwe bezoekers verdreven de kou,
daar bij de Kroonduiven, voelde je dat senange.

Enak Lo Pim, hapjes, makanans, dansen in lijn,
bingo en tombola, geklink met de glazen,
ngobrollen, schouderslaan, wat vonden we ’t fijn
helaas, de tijd nam ook dit gebeuren te grazen.

Want Ankie, Ventje, Daan en team, zoetjesaan
werden jullie ouder en ouder, er zijn grenzen.
Het werd tijd voor meer rust, het was gedaan,
jullie zijn geen machines, wél geweldige mensen.

De Kroonduiven reünies waren altijd een feest,
de herinneringen koesteren we in ons hart.
Dankzij jullie grote inzet en goede teamgeest,
was de Kroonduiven reünie een klasse apart.

Dank, dank, dank voor alle heerlijke kumpulans,
wat zullen we die gaan missen, elk jaar weer.
Jullie verdienen een Kroonduivenlauwerkrans
en ook in jullie …. steken we een veer.

De talrijke reüniefoto’s zijn nog steeds te zien,
met veel dank aan de onvermoeibare Chris.
Toch leuk om nog eens na te genieten misschien,
al blijft elkaar in het écht zien een groot gemis.

Het ga jullie allen goed, geniet van het leven,
want weet en ziet, het duurt maar even.

Met dankbare en warme groet,
Jane en Jos Hoogerwerf
Kroonduiven reünie .jpeg
Kroonduiven reünie .jpeg (111.6 KiB) 3959 keer bekeken
Kroonduiven reünie De Meimaand bood jarenlang.pdf
Het gedicht te downloaden als pdf
(748.28 KiB) 279 keer gedownload
Kroonduiven reünie GF.pdf
De collage te downloaden als pdf
(709.37 KiB) 304 keer gedownload
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Humphrey
Berichten: 122
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 18:22

Re: Kroonduivenreunie

Bericht door Humphrey »

Beste Jane & Jos Hoogerwerf,

Dank voor jullie terechte hommage aan de organisatoren van de jarenlang gehouden KROONDUIVEN-reunie. Deze hommage betreft mijn inziens ook alle organisatoren van de diverse (NG) reunies/kumpulans. Zij allen hebben op hun eigen wijze geprobeerd het gemeenschappelijke verleden in ons aller geliefde Nieuw-Guinea met elkaar te delen en het wellicht opnieuw doen beleven van de toch wel gelukkige periode (ondanks de beperkingen, handicaps etc.) die, althans ik, met geen goud heb willen missen.

Deze hommage geldt zeker ook voor CHRIS van der KLAUW, webmaster van deze West-Papua-site. Veel over en van Nieuw-Guinea/Papua vermeldt of heeft hij vermeld, volgt de huidige situatie in Papua en heeft de diverse reunies, bijeenkomsten etc. in woord en beeld vastgelegd. Een historische rijkdom!

Gezien het afhaken door het vorderen van de leeftijd van de diverse organisatoren, heb ik een tijd geleden via de webmaster, een oproep gedaan. Het zou mooi zijn als er nieuwe, jongere kandidaat-organisatoren zouden opstaan. En alle NG-reunies (o.a. Kroonduiven, Scholen, Vogelkop, Politie, Veteranen, Merauke, Sorong) onder 1 alles omvattende noemer onder te brengen, bijvoorbeeld heel simpel ''Nederlands Nieuw-Guinea Reunie'' en dit jaarlijks te organiseren. WAAROM? Er zijn nog genoeg mensen met een NG-verleden en nazaten, die hiervoor belangstelling hebben.

Verder zou het heel fijn zijn als het werk van de webmaster blijft doorgaan, niet in het minst als naslagwerk! Het steunen van de webmaster, op welke wijze dan ook, is daarom belangrijk en tevens dankbaar werk. Wij genieten toch allemaal van dezer site?

Met vriendelijke groet
Humphrey Trouerbach
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Kroonduivenreunie

Bericht door webmaster »

Beste Humphrey (mag ik zo vrij zijn?),

Door allerlei bezigheden heb ik de West-Papua site een poosje niet bezocht en daardoor lazen Jane en ik pas afgelopen dagen jouw brief als reactie op onze bijdrage m.b.t. de Kroonduivenreünie.
Ik ben het volledig met je eens (en Jane ook) dat ook alle andere organisatoren van NG reünies/kumpulans én ons aller Chris alle lof verdienen voor hun grote inzet. Al die vrijwilligers hebben daadwerkelijk de verbinding tussen de mensen en hun verleden levend gehouden.
Er is op deze bijeenkomsten enorm veel herbeleefd en genoten: door onderling verhalen op te halen, met elkaar te lachen, door het weerzien met bekenden of uit het zicht geraakte oude vrienden en kennissen, door het delen van wel en wee, door het voor eventjes verplaatsen van het “nu” naar het “toen”. Dat deze reünies/kumpulans allemaal uiterst waardevol waren spreekt ook duidelijk uit jouw reactie.
Het gevoel van het leven daar, die bijzondere tijd, die unieke plek, zonder alle luxe die we nu normaal vinden, maar mét een enorme saamhorigheid en groot improvisatievermogen (akal). Het onmiddellijk begrijpen waar je het over hebt, dát is, denk ik, de allergrootste rijkdom van deze middagen en avonden. Het was daar zó anders dan in het kille Holland waar de ontvangst destijds nou niet bepaald warm was te noemen.
Ik ben een geboren Hollander, maar inmiddels goed bekend met (en verknocht aan) het warme gastvrije Indische leven. (Het eten alleen al… mjam mjam… heerlijk!)
Zouden mensen met jongere jaren jouw idee van één grote overkoepelende reünie willen omarmen dan zou dat prachtig zijn. Ik denk wel dat het unieke verleden van de oudere garde met alle ervaringen, weetjes en gevoelens voor hen veel minder eenvoudig is over te brengen. Het zal dus anders worden, maar het is het proberen waard.
Wat ik met jou van harte hoop is dat Chris met zijn unieke site de vlag hoog blijft houden. Het is inderdaad een schatkamer van verhalen, foto’s, berichten en wat dies meer zij. Geweldige en unieke informatie, een dik verdiend applaus waard!

Hopelijk blijven de verhalen stromen, voordat de bronnen opdrogen…

Met dank voor jouw warme pleidooi en een hartelijke groet, mede namens Jane,
aan jou, aan Chris, aan allen.

Jos Hoogerwerf
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie