Mgr. Herman Tillemans

Herinneringen aan Merauke
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Mgr. Herman Tillemans

Bericht door webmaster »

Mgr. Herman Henri Antoon Marie, Tillemans geb. te Grave op 31 juli 1902 In 1950 benoemd tot  bisschop van Merauke Ned. Nieuw Guinea. Overleden te Merauke op 23 aug 1975. (73 jaar oud)
Mgr. Herman Henri Antoon Marie, Tillemans geb. te Grave op 31 juli 1902 In 1950 benoemd tot bisschop van Merauke Ned. Nieuw Guinea. Overleden te Merauke op 23 aug 1975. (73 jaar oud)
Mgr. Herman Tillemans.jpg (44.69 KiB) 6048 keer bekeken
Cuijk, 30 december 2020
Ik, Frans Pennings en mijn stadgenoot Lt. kol. B.D. Jan Timmermans hebben het initiatief genomen om het leven van onze stadgenoot Mgr. Herman Tillemans in beeld te brengen en t.z.t. een tentoonstelling te organiseren in ons Graafs Museum. ( https://www.graafsmuseum.nl/ )

Wij zijn op zoek naar mensen die in de periode tot 1975 in Nieuw Guinea hebben verbleven en die wat meer zouden kunnen vertellen over deze legendarische figuur.
Vooral Mevr. Veeger verzoeken wij te reageren om dat we zeker weten dat de mgr. en haar vader vriendschappelijke contacten onderhielden. We hebben een vijftal foto’s van haar, waarvan we er hierbij een geplaatst hebben.

Alle informatie, hoe onbelangrijk voor u, is van harte welkom evenals foto’s.

U kunt uw reacties op de sites plaatsen, maar ons ook rechtstreeks benaderen via onderstaande email adressen. Naar het laatste gaat onze voorkeur uit.

Wij danken jullie bij voorbaat voor de reacties.

Met vriendelijke groet
Jan Timmermans Lt. Kol. B.D.png
Jan Timmermans Lt. Kol. B.D.png (115.8 KiB) 6051 keer bekeken
Frans Pennings (Auteur).jpg
Frans Pennings (Auteur).jpg (9.08 KiB) 6051 keer bekeken
Jan Timmermans Lt. Kol. B.D. Frans Pennings (Auteur)
Email: Frans Pennings fpmpennings@home.nl
Jan Timmermans jantimmwermans45@ziggo.nl
Foto van Marjolijn Veeger.jpg
Foto van Marjolijn Veeger.jpg (116.03 KiB) 6048 keer bekeken
Mgr. Tillemans in Biak. Foto vermoedelijk rond 1974 - 1975
Mgr. Tillemans in Biak. Foto vermoedelijk rond 1974 - 1975
Mgr. Tillemans in Biak.jpg (100.52 KiB) 6048 keer bekeken
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Mgr. Herman Tillemans

Bericht door webmaster »

Goedemiddag,



Ik reageer even op jullie verzoek om info over Mgr Tillemans.

Ik ben op 2 juli 1954 geboren in Merauke. Mijn vader was destijds HPB van Kepi/Toep. Mijn moeder heeft voor de bevalling nog even bij de fam Veeger gewoond. Loek Veeger heeft de bevalling gedaan die op het nippertje goed is gegaan. De volgende dag ben ik gedoopt door Mgr Tillemans. Daar heb ik nog een paar foto’s van, weliswaar vaag maar toch.

Mijn moeder heeft overigens een heel leuk boek geschreven over onze tijd in Nieuw Guinea, geeft een prachtig beeld van hoe een bestuursambtenaar en zijn gezin daar leefden.

De titel is “Herinneringen aan Nieuw Guinea 1952 – 1961” geschreven door Roosje Cappetti-van den Beld. Verkrijgbaar bij boekscout.nl. Mijn moeder is in 2014 overleden.

Waar moet ik de foto’s naar toe sturen?



Mvrgr

Phlip Cappetti
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Mgr. Herman Tillemans

Bericht door webmaster »

Mijn naam is Beebs Fransz en heb van 1953 tot 56 in Merauke gewoond.
Mijn vader was schoolhoofd van het Katholieke jongensinternaat en zijn baas was Mgr Tillemans....
Het was mijn vaders eerste 3 jaar kontrakt in Nieuw Guinea.
Wij woonden op het terrein van het internaat en ik heb hele mooie herinneringen aan deze tijd.
Mijn speelmakkertjes waren hoofdzakelijk de jongens vh internaat...dus ik was een tomboy, die ook voetbalde, bomen klom, ikan lilly ging vissen, en vliegers maakte..
De meeste jongens waren Kayezen en ook Chinezen.
Elke zondag 2x naar de kerk pal naast het internaat.
Aan de overkant was het meisjes internaat...voor mij verboden...want ik deed jongensdingen en dat mocht niet vd zusters.
Ik zat op de Europese school...het was een vrij primitief leven...maar het zijn een vd mooiste kinderjaren die ik had.
We hadden eerst een gabbagabba huis...maar Mgr Tillemans zorgde ervoor dat wij een stenen huis kregen.
Er was veel malaria, want het was in Merauke moerasachtig.
Ik heb heel wat belevenissen en herinneringen van deze 3 jaren....een onvergetelijke ervaring....kijk er met weemoed op terug.


Beebs Fransz
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Frans Pennings
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 nov 2020, 17:32
Locatie: Cuijk

Re: Mgr. Herman Tillemans

Bericht door Frans Pennings »

Beste Beebs.

Leuk dat je reageerde. Heb je misschien nog foto's uit die tijd, waarop ook Mgr. Tillemans te zien is.

Gr.

Frans Pennings
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Mgr. Herman Tillemans

Bericht door webmaster »

Boek over Graafse Aartsbisschop van Merauke in de maak
13-11-2020 om 06:36 Door Freddy Klooté

GRAVE - “Jan Timmermans moest een pakje afgeven in de Mgr. Tillemansstraat. Hij vroeg aan de bewoners of zij wat meer konden vertellen over die Tillemans. Dat was niet het geval. Jan vond dat vreemd. Maar ook raar dat hij er zelf ook niets van wist. Hij kende wel Frans en 'Tuutje' Tillemans, maar die bleken geen bisschop in de familie te hebben. Ook bij andere Gravenaren bleek weinig informatie over hem bekend te zijn. Uit het oog was hier echt ook uit het hart. De familie Tillemans had Grave verlaten en de bisschop was vertrokken naar Merauke, op Westelijk-Nieuw-Guinea”, vertelt Frans Pennings, die naast een rasverteller ook schrijver van vooral streekromans en levensverhalen is.

Frans Pennings: "Hermanus, Henricus, Antoon, Marie Tillemans is op 31 juli 1902 in Grave geboren. Zijn vader had een kleine bakkerij in de Hoofschestraat. Later is pa met gezin en bakkerij verhuisd naar de Rogstraat. In de Hoofschestraat heeft Toon van den Broek nog in de bakkerij gestaan. In de Rogstraat ging de bakkerij later over naar de familie Leurs, die er de bekende bakkerij "De Snip” van maakte”. Frans vertelt het, maar "ik ben van het schrijven en Jan Timmermans heeft alle onderzoekwerk gedaan."

Nadat Herman Tillemans in 1928 tot priester was gewijd, vertrok hij naar Nieuw-Guinea: "Als missionaris. Hij was een wat eigenwijze man die nergens bang voor was. Hij zag hoe de inwoners vanuit de bergen naar het strand kwamen om met de schepelingen van de boten die daar aanlegden van alles en nog wat te ruilen. Tillemans werd nieuwsgierig en ging steeds verder het oerwoud in. Zo leerde hij de binnenlanden en de bewoners kennen. Blijkbaar zó goed, dat hij in 1933 bij een belangrijke expeditie op zoek naar dwergpapoea's (Tairodwergen) als gids voor volkenkundige dr. Bijlmer fungeerde om de binnenlanden in te trekken. Niemand durfde dat, Herman wel. Het was zijn gebied waar hij mensen tot het Christendom probeerde te brengen”, zegt Frans.
Jan Timmermans zocht bij allerlei instanties om informatie over de Graafse missionaris. Bij de orde van MSC in Tilburg, die hem doorverwees naar het Kruisherenklooster in St. Agatha, waar zich het archief van de orde bevindt. Ook ging hij naar Goirle waar nog enkele oude paters wonen die prachtige verhalen vertelden. "Maar die lees je in het boek, dat ik aan het schrijven ben”, lacht Frans.

Terug naar de missionaris. Frans: “In 1950 werd de missionaris uit Grave benoemd tot titulair Bisschop van Berisna. Op 5 november van dat jaar werd hij officieel tot Bisschop gewijd. In 1952 kwam hij voor het eerst op bezoek in zijn geboortestad Grave. Hij kreeg er een groots onthaal. De kapelaan van toen heeft alles nauwkeurig beschreven in “De Maasboei”. Daarna is de familie Tillemans naar Limburg verhuisd. De Bisschop ging terug naar Nieuw-Guinea en tussen ’58 en ’62 had hij regelmatige contacten met de bestuurders van diverse landen, die een strijd voerden om het bezit van de kolonie. We weten inmiddels hoe dat is afgelopen. Mgr Tillemans bezocht daarna de Vaticaanse Concilies en in 1966 is hij Aartsbisschop van Merauke geworden. In 1971 bracht hij een tweede bezoek aan Grave. In 1975 is hij op 23 augustus overleden”.
"Van dat tweede bezoek aan Grave weten we eigenlijk niet veel. Daarom vragen Jan Timmermans en ik om mensen die informatie op schrift of op foto's hebben contact op te nemen met Jan. Er is een boek over de Graafse Aartsbisschop in de maak en het zou zondezijn dat er juist van een bezoek van Mgr Tillemans aan Grave maar heel weinig in zou staan. Bij voldoende materiaal komt er later nog een tentoonstelling in het Graafs Museum, gewijd aan de Graafse Aartsbisschop. Door een contact met een neef in Purmerend hebben we al heel wat persoonlijke spullen van Mgr Tillemans ontvangen. Zijn staf en enkele mijters. Hij schonk het aan het Graafs Museum. Helaas is die neef onlangs overleden. Ook zijn we in het bezit van een stamboom van de Monseigneur”.
overgenomen van:
https://www.arenalokaal.nl/arena/nieuws ... in-de-maak
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Mgr. Herman Tillemans

Bericht door webmaster »

Van Wikipedia:
Herman Tillemans (Grave, 31 juli 1902 - 23 augustus 1975) was een Nederlands missionaris en aartsbisschop van de Rooms-Katholieke Kerk

Tillemans werd in 1928 priester gewijd bij de congregatie van het Heilig Hart van Jezus. Vervolgens vertrok hij naar Nieuw-Guinea, waar hij 44 jaar als missionaris werkzaam was. In 1935-1936 nam hij als tolk van de antropoloog Hendrik Bijlmer deel aan de Mimika-expeditie naar het bergland van Nieuw-Guinea.

Tillemans werd op 25 juni 1950 benoemd tot apostolisch vicaris van Merauke (destijds Nederlands-Nieuw-Guinea). Hij werd gelijktijdig benoemd tot titulair bisschop van Berissa. Zijn bisschopswijding vond plaats op 5 november 1950. Toen het apostolisch vicariaat van Merauke op 15 november 1966 werd omgezet in een aartsbisdom werd Tillemans benoemd tot eerste aartsbisschop.

Tillemans ging op 26 juni 1972 met emeritaat.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie