Verhalen van W. Knuijsting, gevangenisdirecteur Hollandia

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Verhalen van W. Knuijsting, gevangenisdirecteur Hollandia

Bericht door webmaster »

Nieuw geplaatst onder bezoekersbijdragen de biografie en verhalen van Wouter Knuijsting, gevangenisdirecteur in Hollandia, vergezeld van mooi fotomateriaal uit de collectie van Jim Raat
Knuijsting 1958.jpg
Knuijsting 1958.jpg (62.47 KiB) 15053 keer bekeken
http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... landia.htm De moeite waard, een goed tijdsbeeld. webmaster
Gebruikersavatar
Johnny Bruininga
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 13:27

Re: Verhalen van W. Knuijsting, gevangenisdirecteur Hollandia

Bericht door Johnny Bruininga »

Heel interesant deze documentatie want dat is het. Ik ken Jim Raat en Jacky Knuijsting persoonlijk en voor hun Leven ,samen met hun leeftijdsgenoten ,die zij hebben geleefd in Nieuw-Guinea, heb ik grote bewondering !!! Ik heb de eer ,bij een bezoek aan Kalibanteng Semarang, een eerbewijs te geven aan de Opa van Jim, de Opa die zijn leven heeft gegeven voor Vrijheid en Democratie.... Jim, Ik wens jou en jouw Vrouw Stan veel sterkte toe in de komende tijd !! En veel liefs voor Jacky. Klasse Meid ! Paatje John Bruininga
Jim Raat
Berichten: 50
Lid geworden op: di 26 feb 2008, 18:14

Re: Verhalen van W. Knuijsting, gevangenisdirecteur Hollandia

Bericht door Jim Raat »

Inderdaad Paatje John, het Knuijstingverhaal komt op deze plek goed tot zijn recht en krijgt Jacky's vader de eer die hem toekomt. De foto's van mijn vader - die als gevangenisopziener olv dhr Knuijsting werkte - maken dit unieke document compleet. Bijna dagelijks kwam ik in de jail en zag daar het reilen en zeilen. Met enkele gevangenen had ik zelfs een goede band en het merendeel van het gev. personeel ken ik. Van laatstgenoemde heb ik er inmiddels twee ontmoet, tw: dhr L. Van der Valk (administrateur) uit Ommoord en dhr K. Groothuizen (opziener) die thans in Arnhem woont. Voor Jacky vind ik het fijn dat haar vader's memoires via deze plek een bijdrage geven aan onze geschiedenis op Nederlands Nieuw-Guinea. Nu wachten wij op úw verhalenreeks Paatje. Want daar in die archipel werd destijds iets heel bijzonders tot stand gebracht met schamele middelen. Ajó Paatje, klim in de pen eh...eh...pc, niet in de klapperboomm hihihihi.....!! Paatje John, nogmaals wil aan u ik mijn grote dankbaarheid uitspreken voor uw bezoek aan het graf van mijn (Hollandse) opa op Kalibanteng. Hij was geboren op 21 october 1866 te Ilpendam (nrd-holl). Op 20 april 1895 vertrok hij als KL-soldaat naar Ned. Indië, aankomst op 27 mei 1895 te Batavia. Van mijn opa weet ik helemaal niets behalve enkele citaten uit zijn stamboek. Het enige tastbare bewijs/herinnering is een foto van zijn graf die mijn vader ontving van de Oorlogsgraven Stichting. Uw bezoek aan zijn graf heeft mijn opa aan de vergetelheid onttrokken en voor mij de cirkel rond gemaakt. Bedànkt Paatje John!
Gebruikersavatar
Johnny Bruininga
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 13:27

Re: Verhalen van W. Knuijsting, gevangenisdirecteur Hollandia

Bericht door Johnny Bruininga »

Afbeelding Met veel respect en grote Eer dat ik het voor je mocht doen Jungel Jim..!!!!
Jim Raat
Berichten: 50
Lid geworden op: di 26 feb 2008, 18:14

Re: Verhalen van W. Knuijsting, gevangenisdirecteur Hollandia

Bericht door Jim Raat »

Paatje John: Mijn dank aan u is grenzelooooooooooooooss!!! U bent een ghawèldih!! JR
Gebruikersavatar
Johnny Bruininga
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 13:27

Re: Verhalen van W. Knuijsting, gevangenisdirecteur Hollandia

Bericht door Johnny Bruininga »

Graag gedaan mijn beste Vriend...dat is het minst wat ik kan doen..!!!
Bijlagen
eerbewijs_Oud_Marinier.jpg
eerbewijs_Oud_Marinier.jpg (38.88 KiB) 14969 keer bekeken
Humphrey
Berichten: 122
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 18:22

Re: Verhalen van W. Knuijsting, gevangenisdirecteur Hollandia

Bericht door Humphrey »

Date: 28 feb 2008 Time: 12:10:07 Een compleet werkstuk, waar ik mij toch wel emotioneel bij verbonden voel. Wij hebben aan de Hospitaalweg gewoond, niet ver van de gevangenis. In een woord geweldig, Jacky! De complimenten zijn uiteraard ook voor Jim Raat voor zijn bijdrage middels de foto's. Humphrey Trouerbach
Jim Raat
Berichten: 50
Lid geworden op: di 26 feb 2008, 18:14

Re: Verhalen van W. Knuijsting, gevangenisdirecteur Hollandia

Bericht door Jim Raat »

Date: 01 mrt 2008 Time: 18:51:16 Bedankt voor je complimenten Humphrey!! Alle eer betreffende foto's gaat natuurlijk in de eerste plaats uit naar mijn vader die ze had gemaakt. Samen met dit bijzondere gevangenisverhaal van Jacky's vader is het een uniek document. grvJim
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Verhalen van W. Knuijsting, gevangenisdirecteur Hollandia

Bericht door webmaster »

Van: Jacky Knuijsting Date: 01 mrt 2008 Time: 14:44:29 Ik ben ontzettend blij dat de door mijn vader geschreven belevenissen weer gelezen kunnen worden. Toen ik na zijn overlijden in zijn “werkkamertje” deze stukken had gevonden, had ik mezelf meteen beloofd dit met zoveel mogelijk mensen te delen. Voor mij zijn deze verhalen “goud” waard en ik hoop dan ook dat anderen veel leesplezier zullen hebben. En wat heeft Chris dit mooi en met smaak geplaatst! Heel veel dank hiervoor.
Jim Raat
Berichten: 50
Lid geworden op: di 26 feb 2008, 18:14

Re: Verhalen van W. Knuijsting, gevangenisdirecteur Hollandia

Bericht door Jim Raat »

Date: 01 mrt 2008 Time: 18:44:20 Ja Jacky, op deze plek komen de verhalen van je dierbare vader helemaal tot hun recht. Ook voor mij hebben ze een bijzondere betekenis, niet alleen omdat ik je buurjongen ben maar bovenal omdat ik dagelijks in de gevangenis kwam en je vader een warm hart toe draag. grvJim
Plaats reactie