“Vergeten Wereld”van Siegfried Zollner

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

“Vergeten Wereld”van Siegfried Zollner

Bericht door webmaster »

Bij het “opruimen”, kwam ik een persoonlijke notitie tegen over “Vergeten Wereld”van Siegfried Zollner, hij was ook bij het afscheid van Trijntje Huistra.

Zit dit boek in uw “etalage” en hebt u een idee hoe deze stammen verdere leven?

Met vriendelijke groet,

Gorrit van Berkum.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: “Vergeten Wereld”van Siegfried Zollner

Bericht door webmaster »

Beste Gorrit,
het boek van Siegfried Zollner staat in mijn boekenlijst.
Hoe het met die stammen gaat, kan ik je niet vertellen, maar misschien zijn er lezers die er meer over weten.

mvrgr. Chris P. van der Klauw, webmaster
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: “Vergeten Wereld”van Siegfried Zollner

Bericht door webmaster »

In de laatste Nieuwsbrief las ik een vraag over het boek van Siegfried Zöllner, Vergeten Wereld: Hoe het met de mensen in het Yalimo gebied gaat. Wie het natuurlijk het beste weet is Siegfried zelf. Vorig jaar zijn mijn vrouw en ik er op bezoek geweest. Er is een levendige gemeente. Vorig jaar is er een Bijbelvertaling in hun taal verschenen, het resultaat van vele jaren arbeid van Siegfried en één van zijn opvolgers, Friedrich Tometten. Laatstgenoemde gaat nog jaarlijks naar het gebied om er cursussen te geven. Helaas zijn er ook minder positieve berichten: het ziekenhuisje, Effatha, is zeer gebrekkig uitgerust, met verouderde of geen apparatuur en weinig medicijnen. Het onderwijs stagneert, de guru’s zijn veel afwezig, zodat de kinderen er weinig leren. Dat gebeurt meer in het Binnenland. Het komt voor dat kinderen na zes jaar basisschool nog niet kunnen lezen. Soms zijn er vrijwilligers die voor klas staan, dus mensen die zich wel verantwoordelijk voelen. Dat was het geval in Angguruk.

Ik hoop dat ik zo de vraag een beetje heb beantwoord. Als je respondent nog meer wil weten hoor ik het wel.

Hartelijke groeten,



Henk van der Steeg
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
maarten
Berichten: 14
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 16:32
Locatie: 't Harde

Re: “Vergeten Wereld”van Siegfried Zollner

Bericht door maarten »

Wij woonden in Hollandia ten tijde van de expeditie van Vriend en Zollner naar de Baliem. De familie vriend (zoontje Adik is een jaar of zes jonger dan ik, schat ik) woonde in de buurt. Er is hard gewerkt, heel concreet aanvankelijk: met de gedropte scooter een vliegveld aanleggen, mensen verzorgen tijdens gevechten tussen stammen (Vriend in een leren jack als bescherming...) en zo een vertrouwensband opbouwen. Deze mannen waren in mijn ogen als kind echte helden. Ik begrijp dat Zollner nog leeft, bijzonder, meot een bejaarde zijn. Trijntje Huistra ken ik vanuit haar eerste uitzending waarbij ze in Serui kwam waar wij woonden, een lief, bewogen mens. Jammer dat we steeds minder van zulke mensen kennen.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: “Vergeten Wereld”van Siegfried Zollner

Bericht door webmaster »

Wat aardig van van der Steeg om mijn vraag te beantwoorden.
Hebben de lieve mensen wel een Bijbel in eigen taal maar leren de kinderen te weinig leesvaardigheid.

Is deze heer Henk van der Steeg ook in Kameroen en / of Zambia geweest?
Ik heb het idee dat ik hem wel eens ontmoet heb., maar hoe en waar ...??

Met vriendelijke groet,

Gorrit van Berkum.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: “Vergeten Wereld”van Siegfried Zollner

Bericht door webmaster »

Nee, ik ben nooit zelfs maar in Kameroen en/of Zambia geweest. Ik heb van 1969 – 1973 als zendingspredikant in Jayapura gewerkt, was verbonden aan de Theologische School.

Hartelijke grieten,
Henk
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
maarten
Berichten: 14
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 16:32
Locatie: 't Harde

Re: “Vergeten Wereld”van Siegfried Zollner

Bericht door maarten »

Dag Henk, wat bijzonder, mijn vader, Henk Teutscher, heeft als (één van) zijn levenswerk(en) gewerkt aan RAZ, de guru opleiding in Serui, in ons afscheidsaar (overdracht) is in Hollandia de Hogeschool gestart, Henk is dus met enige tussentijd opgevolgd door Henk, dat is mooi. De naam van der Steeg klinkt wel bekend, hoewel ik in de war kan zijn met van der Stoep....
Maarten Teutscher
Plaats reactie