Nieuw Guinea Koerier

Iets te melden over een reunie, een feest, een bijeenkomst, een tentoonstelling of een andere gebeurtenis? Meldt het hier of geef een reactie. Wees specifiek met datum, plaats en tijd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Nieuw Guinea Koerier

Bericht door webmaster »

Alle voormalige NNG-ers zullen het dagblad nog wel kennen van Uitgeverij/ Drukkerij Gebr. Terlaak in Hollandia.

Met dank aan Grace (Beebs) Fransz en Jill Terlaak, de dochter van de uitgever van de Nieuw Guinea Koerier, zullen een groot aantal oude uitgeven gepubliceerd worden op www.west-papua.nl: http://www.west-papua.nl/NieuwGuineaKoe ... erier.html

Wil je herinneringen en informatie kwijt over dit dagblad of over een van de andere bladen die in Nederlands Nieuw Guinea verschenen, reageer dan hier.

webmaster Chris P. van der Klauw
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
shirley14
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:02

Re: Nieuw Guinea Koerier

Bericht door shirley14 »

Hoe kan ik een kopietje maken van een artikel in de Nieuw Guinea Koerier?
In het nummer van 2 januari 1959 staat een artikel over een brug in Sentani die door een grote bandjir mogelijk op instorten stond.
Wij woonden daar en zijn die familie, die 10 meter tuin moest prijsgeven. Wij woonden naast het zwembad Ruchtie (was mijn opa).
Dit artikel zou ik graag aan de rest van mijn familie willen sturen...
alvast bedankt voor de reactie.

Shirley van Velthoven
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Nieuw Guinea Koerier

Bericht door webmaster »

Met belangstelling las ik in de Nieuwsbrief Nieuwguinea/West-Papua 17-04-2018, het artikel over de “Nieuw-Guinea Koerier” van uitgeverij/drukkerij Gebr. Terlaak in Hollandia.

Een eerste reeks gescande uitgaven zijn bijgevoegd. Dit is voor mij heel verrassend.

In 1958 maakte ik als marinier zm, deel uit van de bemanning van het Kloofkamp Mariniers Hollandia.

Toen de heer Terlaak met zijn krant begon zocht hij vakbekwame typografen. Mogelijk dat die in het Kloofkamp tussen de mariniers te vinden waren. Ik was er een van en kwam in mijn vrije tijd te werken in de drukkerij van Terlaak. Vandaar mijn interesse voor de gescande kranten. Graag zou ik enkele exemplaren uit 1959 willen kopieëren, maar ik krijg de mededeling: Niet doen, eerst netjes vragen. Dat doe ik dan bij deze. Ik weet niet hoe het werkt, maar u zou mij er een groot plezier mee doen. Voor mij heeft het meer dan nostalgische waarde.

Ook zou ik willen vragen of het mogelijk is contact te maken met de dochter van Terlaak, Jill of mogelijk medewerkers zoals Duykers of Portier.

Dank voor uw moeite.

Met vriendelijke groet,

Ad van der Vleuten.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Frank Gibson
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 feb 2008, 07:46

Re: Nieuw Guinea Koerier

Bericht door Frank Gibson »

Wat een fantastisch werk werd en wordt hier geleverd. Ontzettend bedankt dat jullie dit doen. Het lijkt wel alsof je een geschiedenisboek inkijkt. Zelf heb ik ook nog een poosje de Nieuw Guinea Koerier rondgebracht. Dat moet zo ergens eind 1960 of in 1961 zijn geweest. Ik ben zeker van plan alle bladen te lezen.

Frank Gibson
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Nieuw Guinea Koerier

Bericht door webmaster »

Goede middag Chris,
Dank je wel voor je W-P nieuwsbrief.
Dat je veel tijd besteedt hebt aan het scannen van de NGK 1959..
Met belangstelling gelezen..
Fantastisch..!!!

Wat een getal.. 4 miljoen keer bekeken..
Het duizelt me, zodra foto's het getal van 100.000 bekeken voorbij gaan ..
En je hebt W-P in ong. mei 2006 opgezet..

Nou Chris, dat was het weer..
Tot gauw, Roy,
1960- NGK Terlaak(500).jpg
1960- NGK Terlaak(500).jpg (109.12 KiB) 7443 keer bekeken
Foto..Ma Terlaak en haar dochter Mildred bezig met de NGK..
Ondanks de ventilatie strips bloedheet in zo'n quonset.
Met regenbuien stroomde het water naar binnen.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie