Radio Eén Vandaag - 19 mei 2016

Iets te melden over een reunie, een feest, een bijeenkomst, een tentoonstelling of een andere gebeurtenis? Meldt het hier of geef een reactie. Wees specifiek met datum, plaats en tijd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Radio Eén Vandaag - 19 mei 2016

Bericht door webmaster »

“NL nog steeds verantwoordelijkheid voor Papoea’s"
Radio Eén Vandaag - 19 mei 2016

Piet Zevenbergen (75) heeft de belangrijkste fase van zijn leven doorgebracht op Nederlands Nieuw-Guinea: hij is er opgegroeid, tussen de lokale Papoea-bevolking. “Het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben, en instinctief hoor ik daar thuis, op dat prachtige eiland.” Hij vertelt over de prachtige rivieren, de wandelingetjes naar de beek, de vriendelijke mensen en de banketbakkerij waar hij werkte. “Een goddelijk paradijs.” Lees het verhaal en luister naar het interview op
http://www.radio1.nl/item/356936-%E2%80 ... %E2%80%99s



AD opinie 19 mei 2016 (via Blendle)

Bruut moslimregime vernietigt de Papoea's

Piet Zevenbergen kwam als 12-jarige jongen met zijn ouders naar Nederlands Nieuw-Guinea. De Indonesische overheersing van het land bezorgde hem een levenslange aversie tegen de islam.

Natuurlijk heb ik helemaal niets tegen columniste Hanina Ajarai (AD 17-5). Wel heb ik iets tegen hoofddoeken en tegen de islam. Toen ik 12 was, in 1952, vertrokken wij naar Nederlands Nieuw-Guinea. Mijn vader zat in het leger en wij waren daar om land en volk op weg te helpen naar onafhankelijkheid. Daar was het leger voor nodig, omdat we bedreigd werden door Indonesië. Dat claimde het gebiedsdeel, ook vanwege de rijkdommen van het land. Maar Nederland had na de soevereiniteitsoverdracht in 1949 de opdracht gekregen het volk klaar te stomen voor onafhankelijkheid. De Papoeabevolking behoorde tot het kroesharige Melanesische ras en had niets met Indonesië te maken. Ik heb daar de mulo gevolgd en er gewerkt. Tijdens een verlofperiode in Nederland werd ik opgeroepen voor de militaire dienst. Na 5 maanden training mocht ik weer naar Nieuw-Guinea, mijn nieuwe land. Ik maakte mee hoe Nederland zijn best deed om de Papoea klaar te stomen om alles over te nemen. We kregen van Nederland een parlement in oprichting, een volkslied en een vlag, de Morgenster. Als we de tijd hadden gekregen tot 1970 zou het land vrij zijn, met de naam West-Melanesië. De doorsnee Papoea was intussen overtuigd christen. Maar Soekarno zat ook niet stil. Hij kreeg hulp van Moskou om ons aan te vallen want die 'witte honden' moesten het land verlaten en het broedervolk moest terug in de schoot van Jakarta. Wij dachten dat de VS ons zouden steunen in een eventueel conflict. Maar toen Kennedy aan de macht kwam werd alles anders. Hij had geen trek in een gewapend conflict met Moskou. Nederland moest eruit en de VN kwamen erin, voor 6 maanden. Zij droegen het gebiedsdeel over aan Jakarta. De Papoea's werden niet geraadpleegd. Wij schaamden ons dood. We wisten wat er met hen zou gebeuren. Het land stroomde vol met Javaanse ambtenaren en militairen. Intussen zijn we een halve eeuw verder en is de Papoea bijna verdwenen uit zijn eigen land. De nieuwkomers kijken neer op de zwarte, christelijke Papoea's die varkensvlees eten. Soms worden ze niet door artsen geholpen. Volgens een zuinige schatting zijn meer dan 100.000 Papoea's vermoord.

Pol Pot-praktijken

Leger en politie van Indonesië houden er Pol Pot-praktijken op na. Hijs je de vlag, dan ga je 15 jaar de bak in. Indonesiërs, hoofdzakelijk moslims, onderdrukken een heel gebied. Door de invoer van prostituees uit Java die besmet waren met hiv is er een explosie van aids. Wij spreken van volkerenmoord, omdat dit bewust is gebeurd. Maar wie luistert er naar de Papoea? Zelf hoor ik bij de Stichting Pro Papua. Nieuw-Guinea-veteranen hebben dikwijls de nek uitgestoken met projecten. Maar de Nederlandse politiek bakt tot op heden zoete broodjes met Jakarta. Geld is belangrijker dan mensenrechten. Nederland is mijn vaderland. Nieuw-Guinea, mijn moederland, en de mooie bevolking, gaan ten onder door een bruut moslimregime.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie