Met stille trom; een journaal - F. Springer

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Met stille trom; een journaal - F. Springer

Bericht door Koen J de Jager »

F. Springer (2012) Met stille trom; Een journaal ISBN 978 90 214 4212 9 Amsterdam, Em. Querido’s Uitg., 235 pag. (€ 19,95) “In 1962 was het afgelopen met de Nederlandse overheersing op Nieuw-Guinea, tropisch eiland in de Pacific. Deze roman beschrijft de laatste stuiptrekkingen van ons kolonialisme...”. Zo werd in 1963 Met stille trom aangekondigd, het boek dat F. Springer schreef na zijn terugkomst uit Nieuw-Guinea, waar hij vier jaar als bestuursambtenaar had gediend. Vlak voor publicatie trok hij het manuscript terug, omdat hij er bij nader inzien het drama van de oorspronkelijke Papoeabevolking in miste. In het jaar van zijn overlijden heeft Springer het manuscript bewerkt en er een voorwoord bij geschreven. In die vorm verschijnt Met stille trom alsnog, zij het postuum.
Bijlagen
Cover Met stille trom
Cover Met stille trom
Cover Trom-Springer.jpg (10.92 KiB) 3695 keer bekeken
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Re: Met stille trom; een journaal - F. Springer

Bericht door Koen J de Jager »

recensie geplaatst in de West Papua Courier “Met stille trom” Een journaal F. Springer Een wat merkwaardige situatie. De verschijning van een debuutroman in 2012, waarvan de drukproeven al in 1962 zijn afgegeven, van een auteur die inmiddels een kleine 20 boeken op zijn naam heeft staan. F. Springer, pseudoniem van Carel Jan Schneider, was 4 jaar lang onafgebroken bestuursambtenaar in het voormalige Nederlands Nieuw-Guinea en zetelde van 1960 tot 1962 als controleur in het Oostelijk Bergland van de Baliemvallei. Op vakantie tijdens zijn verlof in 1962 schreef hij, met name over de laatste periode in de Baliemvallei, zijn eerste roman, die verhaalt over de moeilijkheden waarmee bestuursambtenaren werden geconfronteerd bij de pacificatie van de Papoea’s. Toen echter in 1963 de drukproef werd afgeleverd trok hij het boek terug. Over het toenmalige “waarom’ geeft hij het beste weer in het voorwoord waarin hij bij het lezen van de drukproef constateert dat dit boek geen “ (…) heroïsch, aangrijpende beschrijving van het drama der Papoea’s die zo abrupt de Hollandse vaderlijke arm om hun schouders moesten missen” is en hij vervolgt met de toenmalige constatering “In plaats daarvan had ik (….) volstaan met het luchtig schetsen van enig lokaal gekissebis tussen bestuursambtenaren, zendelingen en nog wat rare vogels, en een enkele blote krijger met peniskoker en pijl-en-boog voor de couleur locale.” Dus verdween de drukproef in de koffer. Pas in 2011 kwam de drukproef weer “boven water” bij een speurtocht tussen oude krantenknipsels, tijdschriften, nooit gepubliceerde verhalen en herlas hij Met stille trom “met stijgende verbazing over het feit dat ik toen terugdeinsde voor publicatie.” Juist toen had hij de kans moeten grijpen om het publiek te laten weten hoe bestuursambtenaren op onooglijke posten verbeten hun plicht tegenover de Papoea’s bleven doen, al had de grote buitenwereld en ook het moederland hen allang opgegeven. Na een bewerking van het oorspronkelijke manuscript en een nieuw geschreven voorwoord verscheen het boek, bijna een halve eeuw later, alsnog. Zoals Springer zelf opmerkte “als een laat eerbetoon aan hen die tot het bittere einde hun taak bleven uitvoeren, een betere zaak waardig, naar gebleken is. Hij beschrijft het verhaal op zijn geëigende wijze, speels en met de onderkoelde humor die hem eigen is. Een aanrader dus; hoewel de Springeradepten deze aanbeveling niet nodig zullen hebben. Daar staat het boek (waarschijnlijk al gelezen) in de boekenkast of als E-book op de E-reader. Helaas mocht de schrijver de uitgave van deze roman niet meer beleven; hij overleed op 7 november 2011 op 79-jarige leeftijd in zijn woonplaats Den Haag. Koen J. de Jager F. Springer “Met stille trom” Een journaal. Amsterdam, Em. Querido Uitg. B.V., 235 pag. ISBN 978 90 214 4212 9. € 19,95 E-book ISBN: 978 90 214 4213 6. € 15,99
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: Met stille trom; een journaal - F. Springer

Bericht door Bert Ernste »

Ah, het uitkomen van dit boek had ik gemist. Dank voor de signalering! Die ga ik meteen bestellen. --- Bert Ernste Web | Twitter | Blog Artikelen West Papua | Nieuw-Guinea
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: Met stille trom; een journaal - F. Springer

Bericht door Bert Ernste »

Inmiddels gelezen. Met stille trom Een journaal van F. Springer is een mooi boek. Zeer de moeite waard om ons die periode weer voor de geest te halen. Mijn bespreking staat hier. Daarin haal ik ook enkele passages uit een rede van Springer uit 2002 aan:
Nooit vergeten Een regel van de dichter Hans Lodeizen: Deze oude vieze wereld Die kun je gerust weggooien ... Simpele woorden die mij vaak te binnen schieten: Deze oude vieze wereld Waarom blijft de aardbol van ons gewoon verder draaien terwijl zijn bewoners sinds mensenheugenis hun uiterste best doen om deze planeet en zichzelf het leven onmogelijk te maken? Sinds mensenheugenis, want er is niets nieuws onder de zon, zei Prediker, misschien wel de grootste dichter die ons op schrift is overgeleverd. En willen wij leren van vorige geslachten? Vergeet het maar, zou je uit zijn nuchtere, illusieloze woorden kunnen opmaken. Dichters zijn het geweten van een volk, dus moeten wij goed naar hen luisteren, maar ook Prediker wist, dat er altijd mensen zullen zijn, die tegen de stroom inroeien, die zich verzetten tegen verdrukking, onderdrukking, onrechtvaardigheid; die liefde boven haat stellen, en vrijheid boven alles. Niet alleen vandaag rijzen uit mijn herinnering gestalten op van mensen die voor mij een soort gids zijn geworden in ‘de krankzinnigheid die Leven heet’ (zoals schrijver Marcellus Emants ons bestaan op aarde heeft genoemd). (...) Obeth Pattipeme, Papoea, mantri-verpleger in de Baliemvallei op Nieuw-Guinea, geliefd bij de bergbevolking, stond in februari 1962, niet lang voor het einde van het Nederlands gezag over dat eiland, naast het vliegtuigje dat ons gezinnetje naar het toenmalige Hollandia zou brengen. En hij zei, ten afscheid: ‘Wij papoea’s zullen eens vrij worden, wat er ook gebeurt, hoe lang het ook duurt, en wij zullen elkaar terugzien.’ Ik hoor mijn dochtertje nog, dat Obeths been omklemd hield: ‘Obeth moet mee, Obeth moet met ons mee ...’ Later is hij, met andere voorvechters van een Vrij Papoea, vermoord in de jungle. Obeth Pattipeme, nooit vergeten.
-- Bert Ernste Web | Twitter | Blog Artikelen West Papua | Nieuw-Guinea
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Met stille trom; een journaal - F. Springer

Bericht door webmaster »

Later is hij, met andere voorvechters van een Vrij Papoea, vermoord in de jungle. Obeth Pattipeme, nooit vergeten.
Helaas Bert, dat is een onjuiste opmerking. Uit goede bron weet ik dat op het moment dat Carel Schneider (F.Springer) dit uitsprak in een rede, Obeth nog leefde. Karl is hiervan na zijn rede in 2002 op de hoogte gebracht maar dit is na die tijd blijven rondzingen. (Voor wie de rede van Carel Schnedier van 4 mei 2002 wil lezen bijgaand de pdf:
4_mei-lezing_2002_-_f._springer.pdf
(88.82 KiB) 337 keer gedownload
[/color] Tijdens mijn vakantie de gelegenheid gehad om het boek voor de tweede keer te lezen. Een interessant boek, geschreven vanuit het perspectief van de bestuursambtenaar die er "midden in stond" en het klusje zelfstandig moet klaren binnen de gegeven kaders. Kaders die niet toereikend waren voor de bijzondere omstandigheden die er in Nieuw Guinea nu eenmaal voorkwamen. Een wel heel andere situatie dan de situatie van de ambtenaren die vanachter hun bureau in Hollandia werkten, in hun vrije tijd in de Nederlandse club zaten en nauwelijks iets mee kregen van wat er zich onder de Papoea's in het binnenland afspeelde. Geen dromerig boek met mooie landschappen en avontuurlijke situaties, maar een verhaal uit de praktijk. Aanbevolen! Wie meer wil weten over Carel Schneider (F. Springer) kan hier terecht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Carel_Jan_Schneider webmaster
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie