Victor Kaisiëpo Een perspectief voor Papoea

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
chetman
Berichten: 8
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 19:16

Victor Kaisiëpo Een perspectief voor Papoea

Bericht door chetman »

Ik heb een boeiend en bewogen boek gelezen over het leven van Victor Kaisiëpo (1948-2010). Dit boek is opgetekend door Willem Campschreur in een korte periode vóór het overlijden van Victor. De lezer krijgt een open beeld van zijn familieleven, zijn ontwikkeling en de politieke strijd voor de vrijheid van het Papoea volk. Hij vertelt over de sterke geest van de Papoea's maar tegelijkertijd over de dramatische onderlinge tegenstellingen, het gebrek aan leiderschap, de verdeeldheid en zelfs de corruptie van en in de Papoea beweging. Het is een indrukwekkend verhaal.... Het belangrijkste vind ik zijn glasheldere kijk op de toekomst en de koers die de Papoea beweging dient te volgen teneinde het vrijheidsdoel te verwezelijken. Hij kiest een route die mij persoonlijk zéér aanspreekt. Hierbij staat de dialoog met Indonesië centraal... En dat is nogal gewaagd, gelet op de verschrikkelijke misdaden die de Indonesische militaire en politie voortdurend uitvoeren ten opzichte van de Papoea's. Ik weet en begrijp dus zelf, hoe moeilijk het is zo'n visie te hanteren, mede omdat vele geesten in de beweging en sympatisanten vastgeroest zitten wat betreft de wijze van realisering van het vrijheidsstreven. Ook ik heb ervaren in eigen oud-NNG kringen dat de denkkaders terzake smal zijn en het hebben van een afwijkende mening zelfs kwalijk genomen wordt. Victor was een moedige visionair en voor de Papoea beweging is zijn overlijden een groot verlies. Ik hoop dat zijn gedachtengoed niet verloren gaat... Voor alle Papoea sympatisanten is dit boek een verrijking en daarom beveel ik het van harte aan dit te lezen. Papoea Merdeka.
Plaats reactie