Gezocht: informatie over Lourens Arie Smits (Biak)

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Gezocht: informatie over Lourens Arie Smits (Biak)

Bericht door webmaster »

De aanleiding voor dit schrijven is mijn zoektocht naar mensen die mij iets meer kunnen vertellen over de laatste jaren van het leven van ‘bapak’ Lourens Arie Smits. In oudere West-Papua-kringen is hij bekend als de man die in 1944-’45 als Nica-officier werkte op Biak. Als toenmalig redacteur van NRC Handelsblad heb ik hem voor het laatst gesproken in de zomer van 1990. De bedoeling was een interview voor de krant. Dat is er door omstandigheden niet van gekomen, voornamelijk omdat ik in die tijd ernstig ziek werd. Dat was jammer, maar helaas. Naar aanleiding van mijn ontmoeting met de heer Smits stelde hij mij in de gelegenheid om zijn manuscript te lezen waarin hij zijn ervaringen tijdens WO II had opgeschreven.

Mijn vraag is of bij u bekend is of dat manuscript ooit is gepubliceerd of is uitgegeven? Het is zeker de moeite waard, ook al vanwege de inspanningen die hij zich getroostte om oud-leden van het toenmalige Papua Vrijwilligers Corps nog een Nederlands pensioentje of uitkering te bezorgen.

Ik stel u al deze vragen omdat het m.i. het overwegen meer dan waard is dat manuscript op een of andere manier alsnog te publiceren. Een alternatief is een flink artikel over de man ter herdenking van het feit dat het volgend jaar 70 jaar geleden is dat Smits op Biak samen met talloze leden van de plaatselijke bevolking van grote betekenis is geweest voor de Amerikaanse opmars later via Morotai naar Leyte en verder.

Voor de duidelijkheid vat ik mijn vragen nog even samen:
1. Wie weet meer over de laatste jaren van Lourens Arie Smits (geboren in 1904) ? Wanneer en waar gestorven?
2. Zijn er nog mensen (in Nederland) die hem indertijd op Biak hebben meegemaakt, of daar over hebben geschreven?
3. Is zijn manuscript ooit uitgegeven en zo ja waar en wanneer?
4. Hebben zijn inspanningen voor financiële compensatie voor Papua-oudstrijders ooit effect gesorteerd?
5. Is er meer over de man geschreven dan een artikel in dagblad Trouw in 1990. (bijlage op verzoek)

Bij voorbaat hartelijk voor uw medewerking.

Met vriendelijk groeten,

Peter Schumacher
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Happy Koops
Berichten: 1
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:17
Locatie: Leiderdorp

Re: Gezocht: informatie over Lourens Arie Smits (Biak)

Bericht door Happy Koops »

In 1953/54 heette onze buurman in Biak Smits, die was bij de marine luchtmacht meen ik. Zijn voornaam weet ik niet.
Mijn vader en moeder heetten Theo en Betty Koops, mijn vader was bij de Meteo.
Ik zou graag horen als iemand hen gekend heeft.
Verder ben ik op zoek naar iemand die "Willem Bloemkolk" heet.
Vriendelijke groeten, Happy Koops
fransje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 okt 2009, 00:07

Re: Gezocht: informatie over Lourens Arie Smits (Biak)

Bericht door fransje »

Ook werd informative gezocht over Willem Bloemkolk.
Ik kan je daarmee verder helpen. Willem Bloemkolk is inmiddels overladen evenals zijn vrouw Poeske. Ik heb regelmatig contact met hun dochter Raymonde.
Laat maar weten hoe te reageren,
Frans de Weers
Plaats reactie