Temboeni

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Plaats reactie
agnes
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 14:04

Temboeni

Bericht door agnes »

Ik ben geboren in Sorong(ziekenhuis)maar heb gewoond in Temboeni. Ben geboren in 1952, en ben met de hele familie in 1960 naar nederland verhuisd met het schip de Oranje. Mijn vader werkte in New Guinea voor de petroleummij. Ik weet heel weinig nog van Temboeni, en zou graag nu het nog kan. spoedig naar New Guinea teruggaan voor een vakantie om te zoeken naar mijn roots. Mijn vader heette Jan Croese, Mijn oproep is eigenlijk, wie kan mij iets vertellen over de periode 1952-1960, en het liefst in de plaats Temboeni. Sorong bestaat nog dus daar kan ik terecht. Groet Ruud Croese
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Temboeni

Bericht door webmaster »

Beste Ruud, Daar ik Nieuw-Guinea, en vooral de Vogelkop (Sorong, Manokwari en Biak en Ransiki goed ken, wil ik reageren op je oproep. Jij hebt over 2 dingen. Ten eerste, de plaats Temboeni en ten tweede oliemaatschappij. Ik denk dat je verkeerd bent ingelicht m.b.t je geboorteplaats, dat vroeger (koloniale tijd) Steenkool heette, en tegenwoordig BENTUNI. De oliemaatschappij heette NNGPM, oftewel Nederlands Nieuw-Guinea Petroleum Maatschappij. Dit laatste werd in 1957 gesloten, daar de Nederlanders dachten dat er geen olie meer te halen viel. Tegenwoordig, met de nieuwste technieken (BP en Shell) hebben zij het weer geopend. Recentelijk zijn mijn kennissen (Febr. 011) nog geweest. Misschien kun je met die met mensen contact opnemen, m.b.t tot de toestand aldaar. Hun vader heeft daar in de olie branche gewerkt. Het is de familie Kock, misschien is je die naam ergens ontvallen. Veel geluk in je zoektocht en hopelijk spreken wij elkaar. Groet Elias Effendi-ten Veen
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie