DETA en de elektrische centrale Manokwari

Alles over DETA: de organisatie, het werk, onze DETA-jongens enzovoorts
Plaats reactie
Marcel
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 12:20

DETA en de elektrische centrale Manokwari

Bericht door Marcel »

Zijn er mensen die mij kunnen vertellen over de tijd (vanaf ca. september ? 1950) dat DETA het beheer over de elektrische centrale te Manokwari heeft gehad ? Marcel
kampongambon
Berichten: 9
Lid geworden op: do 14 aug 2008, 22:44

Re: DETA en de elektrische centrale Manokwari

Bericht door kampongambon »

Vanaf 1950 tot 1961 heb ik in Manokwari gewoond. Omstreeks 1951/52 woonden we met twee families (fam. Hendrik en fam.Pardoen) in een oude atap woning op het hoekje waar de Ambonweg en de Rodi bij elkaar kwamen, richting Kwawi en Pasir Putih. Vlak achter ons aan de Rodiweg stond een loods waar om half zeven 's avonds een dieselmotor begon te stampen en de huizen in de straat van elektriciteit en licht voorzag. Om elf uur hield het stampen van de motor op en ging het licht uit. Ik was toen zes jaar oud en ik wist niet of dat toen de stroomvoorziening van de hele stad was. De meeste huizen hadden Petromax verlichting. Petroleumlampen met een gloeikous die op druk gepompt moesten worden, nadat ze eerst voorgegloeid waren met een spiritusvlammetje. Op dat terrein aan de Rodiweg was ook een radiostation , dat beheerd werd door dhr. Bulham, die er met zijn familie woonde. Later werd in Sangeng de EW, de Elektriciteitscentrale van Manokwari gebouwd, tegen het complex aan, waar de Scheepshelling Konijnenburg werd aangelegd. Zover ik me nog kan herinneren waren daar ook mensen in dienst van de opgeheven Genie, waar onder Erick Boogaard, Johnny de Vorst en Alex de la Croix. Een hollander die toen de leidinggevende functie had was meen ik dhr. Corsèl. Veel oud-Genie jongens hebben ook gewerkt aan het plaatsen van de masten en palen voor het bovengronds elektriciteitsnetwerk van Manokwari. Het kan zijn dat ik me mischien in namen vergist heb, omdat ik toen nog maar net naar de lagere school ging en het al weer zo'n zestig jaar geleden is. Roy Hendrik
Plaats reactie