AOW jaren opgebouwd buiten Nederland

Hier worden onderwerpen ondergebracht die in geen van de forums passen. Zodra het onderwerp interessant genoeg is wordt er een nieuw forum voor opgestart.
Plaats reactie
vangessel
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 10:47

AOW jaren opgebouwd buiten Nederland

Bericht door vangessel »

Ik heb van SVB mijn pensioen overzicht ontvangen Vanaf 06-01-1961 tot 07-08-1961 zat ik nog in NNG, dus buiten NL Die periode geldt dus niet voor mijn AOW telling Was NNG dan al Merdekka? Ik snap de SVB nie Vanaf je 16 moet je in NL gewoond hebben om op je 65 AOW te krijgen Dus niet lui..... Wie kan mij helpen? RSVP naar mijn e-mail a.u.b. 6411km20@hetnet.nl
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: AOW jaren opgebouwd buiten Nederland

Bericht door Bert Ernste »

Het lijkt mij dat reacties ook voor anderen van belang zijn, dus graag ook hier publiceren en niet alleen naar vraagsteller sturen.
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: AOW jaren opgebouwd buiten Nederland

Bericht door Bert Ernste »

Nog geen reacties, daarom toch maar deze algemene informatie: NB! het onderstaande kwam voort uit een snelle en dus vrij willekeurige zoekactie op internet. De kans bestaat dat informatie achterhaald is. Over de AOW-kwestie is in 2007 al geprocedeerd: http://nieuw-guinea.dan.beperkt.aow.hyp ... ctueel.nl/. Het feit dat de SVB nog steeds het zelfde doet doet vermoeden dat die rechtszaak uit 2007 in het voordeel van de overheid is beslecht. Weet iemand daar meer van? Meer breed over de gevolgen voor pensioenen na de dekolonisatie dit artikel (uit 2004): http://www.goededoel.nl/index.php?gd=496&t=ln&x=853. Hier jurisprudentie uit 2002, die doet vermoeden dat het SVB blijkbaar correct handelt, al blijft het gevoelsmatig raar: http://www.st-ab.nl/jaow01/ae6053.htm. Er bestaat een reparatiewet, die wonen in NNG erkent als wonen in Nederland, maar dat lijkt gezien bovenstaande jurisprudentie geen garantie op AOW. Artikel gericht op Surinamers, maar gaat ook over Nieuw Guinea: http://www.dewanand.com/wfor0286.htm. Nogmaals: dit zijn willekeurige artikelen, misschien heeft iemand de laatste stand van zaken paraat?
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: AOW jaren opgebouwd buiten Nederland

Bericht door webmaster »

Van 1957 t/m 1963 heb ik met mijn ouders, broer en zus in
NNG gewoond.
Pa was in dienst bij het Nederlands Gouvernement en is enkele
jaren terug overleden.

Onlangs kwam ik erachter dat mijn moeder op haar AOW-pensioen
wordt gekort met 6 jaren x 2% per jaar = 12% wegens het verblijf
in NNG. Dat gold in het verleden ook voor Pa.
Ik vind dat een merkwaardige zaak, temeer daar ik in een toelichting
van de SVB op het AOW-pensioen o.a. las:

"U woont niet in Nederland, maar U kunt toch verzekerd zijn
* U werkt voor de Nederlandse Overheid
* U werkt voor een Nederlandse werkgever met een detacheringsverklaring
* ....".

Mijn (simpele) redenering is: Pa werkte voor het Gouvernement van
Nederlands Nieuw Guinea en dat maakte destijds deel uit van de
Nederlandse Overheid. Een korting op het AOW-pensioen kan derhalve
niet aan de orde zijn.

Zijn er onder Uw lezers personen die bekend zijn met deze materie
(korting op AOW-pensioen wegens verblijf in het buitenland)?
In het bijzonder, mensen die destijds in NNG in overheidsdienst waren
en nu wel / niet gekort worden op hun AOW-pensioen?
En die een eventuele korting hebben aangevochten?
Of een beroep hebben kunnen doen op een hardheidsclausule?

Ik hoor graag van U.
--
Met vriendelijke groeten,
Roeland Kremers.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: AOW jaren opgebouwd buiten Nederland

Bericht door webmaster »

Ik ontving van Piet Zevenbergen het onderstaande bericht:
Hoi Chris,

Bedankt voor de nieuwsbrief die ik vandaag las.
Ik wilde even reageren op het AOW probleem maar ik kan weer niet reageren op die site omdat ik geen
wachtwoord o.i.d. heb.
Net zoals bij enkele schrijvers heeft mijn vader ook bij het Gouvernement van NNG gewerkt en dat Gouvernement
was geen onderdeel van de Nederlandse Overheid maar geheel zelfstandig. Het Gouvernement van NNG hield geen
AOW geld in van de ambtenaren dus die verloren in feite 2% AOW per jaar.
Als men dan terug kwam in Nederland en pensioengerechtigd was dan kreeg je pensioen en AOW samen op een
soort loonstaatje uitgekeerd zodat je eigenlijk niet in de gaten had dat je AOW gekort was.
Toen mijn vader dus bij het Gouvernement werkte ging ik als gezinslid werken bij een lokale bakkerij en dat werden
3 jaren. Over die jaren werd ook geen AOW betaald dus verloor 6 % AOW.
Je krijgt in Nederland alleen maar AOW als je binnen de Nederlandse landsgrenzen hebt gewerkt (of gewoond) en ook als je bij een bedrijf hebt gewerkt in het buitenland mits dat bedrijf AOW gelden heeft betaald aan Nederland.

Het vervelende is dat toen wij in Nieuw Guinea woonden ons niets is verteld over deze gang van zaken. Als dat wel zo was geweest dan hadden we de keus gehad
om eventueel zelf onze AOW bijdrage aan Nederland te betalen.
Nederland verzuimde dus zijn plicht ons in te lichten.
Toen ik 65 werd heb heb ik een zaak aangespannen tegen de SVB omdat ik het bijzonder unfair vond wat men ons Nieuw-Guinea gangers aandeed maar heb die zaak verloren.

Met weer een hartelijke groet,

Piet.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
jaseg
Berichten: 1
Lid geworden op: za 13 apr 2013, 09:40

Re: AOW jaren opgebouwd buiten Nederland

Bericht door jaseg »

Hallo Chris,

Ik woonde samen met ouders en zusjes tussen 1959 en 1962 in Hollandia. Mijn vaders was beroepsmilitair bij de mariniers en ik scholier. Toen mijn AOW in 2007 werd berekend zou ik ook 2% per jaar worden gekort. Ik ben hiertegen met sukses in beroep gegaan omdat mijn vader AOW premie betaalde. Wel kon ik zijn sofinummer overleggen wat een vereiste was om mij niet te korten.

Met vriendelijke groeten,

Rien Kampherbeek
Plaats reactie