Nanne de Jong (Biak/Hollandia) op 11 januari 2015 overleden

Hier kun je informatie kwijt over huwelijk, overlijden en andere persoonlijke gebeurtenissen die betrekking hebben op ex-NNG-ers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Nanne de Jong (Biak/Hollandia) op 11 januari 2015 overleden

Bericht door webmaster »

Vandaag ik ontving ik het bericht dat Nanne de Jong na een slopende ziekte is overleden.
Ik wens zijn nabestaanden veel sterkte met het verwerken van het verlies.
Nanne was een toffe kerel. Zijn overlijden moet als een verlossing voor hem gekomen zijn.
Nanne de Jong 2e van rechts
Nanne de Jong 2e van rechts
04-0020_1959_Schiphol_met_zijn_vijven_op_weg_naar_het_onbekende.jpg (160.83 KiB) 2853 keer bekeken
Nanne de Jong was van okt.1959 tot juli 1960 op Biak en Hollandia, als dpl sld (vrijw).
Onderdeel was 7 Afd.lt.lua. Nanne heeft gewerkt voor de inlichtingendienst (Marid en CID).
Kort geleden kon ik nog melden dat hij benoemd was tot Lid in de Orde van Oranje Nassau:
viewtopic.php?f=14&t=962


"Mijn genade is u genoeg"
2 Korintiënters 12 : 9

In vertrouwen en door liefde gedragen, is teruggekeerd naar
zijn Schepper, onze geliefde, strijdbare man en vader

Nanne Jan de Jong
Lid in de Orde van Oranje-Nassau

* St. Annaparochie, 5 juni 1939 t Hoogeveen, 11 januari 2015

Nynke de Jong-Eleveld
Marinke Lysbeth de Jong en Nap Bollemeijer

Satellietenlaan 6, 7904 LP Hoogeveen

De dankdienst voor zijn leven zal worden gehouden op vrijdag
16 januari om 12.30 uur in de Oosterkerk, Leeuweriklaan 35,
7905 CA Hoogeveen
.
Aansluitend zal de graflegging plaats
vinden op de Nieuwe begraafplaats te Hoogeveen,
ingang Van der Wijckstraat.
Voorafgaand aan de dienst is er van 11.45 tot 12.15 uur
gelegenheid tot condoleren in deze kerk.78/
NannedeJongRouwkaartOutside.jpg
NannedeJongRouwkaartOutside.jpg (115.79 KiB) 2856 keer bekeken
NannedeJongRouwkaartInside.jpg
NannedeJongRouwkaartInside.jpg (145.66 KiB) 2856 keer bekeken
RouwkaartNanneDeJong.pdf
Rouwkaart Nanne de Jong downloadable als pdf
(2.42 MiB) 271 keer gedownload
Het fotoalbum van Nanne op west-papua.nl vind je via de volgende hyperlink: http://nngfotoalbum.west-papua.nl/thumb ... p?album=48

Op 22-12-2010 schreef Nanne mij:
Chris, ik weet niet meer of ik het destijds heb doorgegeven, maar ik had beenmergkanker.
Gelukkig ben ik hersteld van die rotziekte, ik zal je het hele verhaal besparen.
Moet nog steeds voor controle in het Academisch te Groningen en dat is maar goed ook.
Ik voel me verder goed.
Dan de reunies.
Chris, ook daar een opmerking over. Ik ga daar nooit heen. De weinige maatjes die ik gekend heb zijn helaas overleden.
Daar komt nog bij dat ik als dpl. sld-schrijver-chauffeur in Biak bij de CID en MARID zat, wat inhield dat ik met,
sgt-maj. Otto, een Indische jongen, altijd op stap was en geen enkele bemoeienis had met mijn onderdeel.
Ergens op een site las dat hij ook al overleden was. Hij was voor mij een soort 2e vaderfiguur.
Bij wijze van spreken was ik dag en nacht bij hem, de kampongs in om informatie te krijgen over van alles en nog wat.
Ik heb daar in Biak maar 1 keer wacht gelopen bij het ontvang -en zendstation.
Als ik vrij was was, trok ik met een aantal commando's op, allemaal Friezen, waarvan er 2 bij waren die ik destijds op de MULO in Sneek, al kende.
Ook die zijn er niet meer.
In Sneek heb ik kapt. Westerling eens ontmoet in de stationsrestauratie.
De barak in Biak waar ik sliep was over het algemeen gevuld met "Hollanders" vnm. Hagenezen, en daar had ik niet zoveel mee.
Na dat half jaar moest ik naar Hollandia.
Daar was ik toen de enigste Landmachter. Ik sliep in zo'n ronde barak, ik geloof dat het Hollandia BOVEN heette.
Beneden ons was ook een marinekamp en dat werd KLOOFKAMP genoemd, daar ging je heen om te zwemmen.
Ik heb daar ook een leuke tijd gehad tussen die mariniers. De mentaliteit van hun sprak me meer aan dan dat van de KL.
Van die groep mariniers ken ik alleen hun voornamen, of hun bijnamen.
Ik werd daar toegevoegd aan een officier van de KL.
Al met al bewaar ik leuke en goede herinneringen aan Ned. Nieuw-Guinea.
Op de verjaardag van HM de Koningen bij gouverneur Platteel, werd ik dor hem in contakt met Nic. Jouwe en anderen. Platteel wisttoen al dat hij(Jouwe) en anderen de leiders zouden worden.
Helaas, is het anders gelopen
In de roerige, eind jaren 70 en begin van tachtiger jaren, heb ik op het NAVO hoofdkwartier te Brussel, o.a. een gesprek gehad met Luns.
Zijdelings kwam Ned.Nieuw-Guinea ook nog ter sprake. We werden destijds uitgenodigd om eens in Brussel te komen praten.
Met we bedoel ik de vereniging ICTO (Interkerkelijk Comitee Tweezijdige Ontwapening) de tegenpool van het IKV van Mient Jan.
Als bestuurders van het ICTO zijn we daar diverse malen geweest om "bij te praten".
Van die beweging was ik mede-oprichter en een aantal jaren landelijk voorzitter.
Op het hoogtepunt hadden we meer dan 10.000 betalende leden over het hele land.
Bij de overdracht van het voorzittersschap aan mr. Jimmy Jannssen van Raay, was zelfs Jhr De Savornin Lohman aanwezig.
Ik geloof dat hij b.d. was en zoiets was als inspecteur-generaal van de krijgsmacht?
Chris, ik hou ermee op, kan over die periode wel een boek schrijven.
Soms krijg ik nog eens een berichtje van iemand die de foto's op je site hebben gezien.
Goede dagen en een gezond 2011.
MVRGR. Nanne de Jong.
Op 5 juni 2014 schreef hij mij:
Begin van dit jaar kreeg ik longkanker met uitzaaiingen in lever en longen.
Het is mede een gevolg van 10 minuten total body bestraling wat ik in 1997 heb gehad.
De oncoloog zei dat deze longkanker een gevolg is van die bestraling, denk aan het Tjernobil
ongeluk van destijds. Inwoners krijgen nu bloedkanker .
Zoals ze hier zeggen: ik hou de kop er voor.
Op 17-09-2014 schreef hij mij het volgende :
Gister bij de longarts geweest, hij kan niks meer voor me doen.
Alleen en palliatieve behandeling, omdat mijn beenmerg kwalitatief de chemo niet meer aan kan.
In 1997 kreeg ik ook kanker(Kahler) en was toen mijn eigen beenmerg-donor
Niemand kan in een glazen bol kijken Chris, maar dat het einde nadert is zeker.
Dank voor alles wat je voor mij(ons als militairen) hebt gedaan.
Hier een quote van Nanne van een tekst die hij geplaatst heeft in het gastenboek van Evert Schurink (website http://www.vaarwelnieuwguinea.nl).
Evert, genoten van je site. Ik was geen marinier, maar zat begin 1960 als enige KL sld in het Marinierskamp boven, toegevoegd aan een KL officier.
Bijzonder leuke tijd daar tussen jouw kollega's gehad.Werd na korte tijd keurig in de groep opgenomen. Fijne kerels! We gingen regelmatig zwemmen in Kloofkamp, wat beneden ons lag. De slang op jouw site hebben we met de truck dood kunnen rijden. Ratten en kippen zaten erin. Bij een Chinees de huid laten looien voor een tasje voor moeders. Zie foto op de site van Chris v.d.Klauw, http://www.west-papua.nl. Het vliegen van A'dam naar Biak over de pool, heb ik exact zo beleefd. Ook de terug route over de Zuid, was fascinerend. Zal nog regelmatig je site bezoeken. Nog lang niet alles gelezen.Wat een werk! Het lezen en de foto's bekijken riep bij mij vele herinneringen op.
Vr. groet,
Nanne de Jong
NANNE JAN DE JONG
GEBOREN 5 juni 1939
LID IN DE ORDE VAN ORANJE NASSAU

Voorzitter Schietvereniging De Vrijheid 1969 – 1975
De heer de Jong was, naast zijn lidmaatschap van de Schietvereniging "De Vrijheid" in Hoogeveen ook enige tijd voorzitter van het bestuur. Met zijn medebestuursleden heeft hij zich ingezet voor het verkrijgen van een betere schietaccommodatie, één die aan de zich steeds ontwikkelde eisen van veiligheid diende te voldoen. Na hun aanzet is dit in de latere jaren gerealiseerd in de vorm van de huidige locatie. De heer de Jong was betrokken bij het opzetten en de oprichting van de schietvereniging. Hij heeft de statuten geregeld en het huishoudelijk reglement.

Landelijk voorzitter ICTO / directeur landelijk bureau ICTO 1979-2001
Vanaf 1979 tot 1985 landelijk voorzitter ICTO van 1985 tot 2001 directeur van het landelijk bureau ICTO.
In 1978-1979 was de heer de Jong medeoprichter van het Interkerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening, ICTO. Deze vereniging ontstond in Hoogeveen nadat meerdere leden van protestantse kerken in Hoogeveen zich niet konden vinden in de ruime aandacht en de verstrekte middelen die het Interkerkelijk Vredesberaad, IKV, van de kerken kreeg. Met name het eenzijdige in de leuze van het IKV: ....te beginnen in Nederland, stuitte velen tegen de borst. Het ICTO bepleitte een actieve vredesontwikkeling op basis van o.m. het afschaffen van kernwapens maar dan wel gecontroleerd aan beide zijden van het IJzeren Gordijn.
In deze, oorspronkelijk lokale, vereniging werd de heer de Jong de eerste voorzitter. Door de aandacht die er ontstond in o.m. de kerkelijke media en andere dagbladen, raakten steeds meer mensen geïnteresseerd in het ICTO. Er ontstonden op lokaal niveau steeds meer afdelingen in Nederland. Veel leden waren aangesloten bij de protestantse kerk. In de jaren 1983-1984 groeide het totale ledental tot ongeveer 12.000, verdeeld over tientallen lokale afdelingen. Het ICTO bleef met zo'n ledental niet ongemerkt in het land. er was inmiddels een landelijk bestuur opgezet waar de heer de Jong voorzitter van was geworden. Het landelijk bestuur diende de organisatie goed geolied te laten draaien en de lokale afdelingen van actuele informatie te voorzien. Het werk werd door bestuursleden en een secretaresse ondersteund. De voorzitter gaf in deze organisatie de richting aan en nam vaak het voortouw bij de activiteiten. De heer de Jong hield contacten met organisaties of instanties (bestuur landelijk ICTO, landelijk lokale afdelingen van het ICTO, leden deputaatschap van vredesvraagstukken vd Gereformeerde Kerken in Ned, vertegenwoordigers politieke partijen, nevenorganisaties, OSL, Kerk en Vrede, NAVO, landelijke en regionale pers) om actuele informatie van te ontvangen of te geven, dan wel discussies mee aan te gaan of aanwezig te zijn bij vergaderingen of bij bijeenkomsten om de laatste ontwikkelingen toe te lichten.
De heer de Jong is tot 1985 voorzitter gebleven. Door de politieke ontwikkelingen en een toename van de tegenstellingen in de Koude Oorlog kwam er ook een enorme toename van de werkzaamheden die aan het voorzitterschap waren verbonden. Hierom en mede door de toegenomen scherpte in de discussies vond de heer de Jong het raadzaam om een andere positie binnen het ICTO in te nemen, om deze nog beter te laten vervullen.
De heer de Jong werd directeur van het landelijk bureau van het ICTO. In deze functie bleef hij vanaf 1985 veel van de hem bekende werkzaamheden uitvoeren naast zijn hoofdberoep van vertegenwoordiger.
Bij het bereiken van een, van te voren door het bestuur vastgesteld, ledental van 3000, is het ICTO in 2001 opgeheven.
In de laatste jaren van het bestaan van het ICTO, zijn de geschiedkundig relevante stukken door de heer de Jong verzameld en aangeboden aan Het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme (1800-heden) Vrije Universiteit Amsterdam.

Voorzitter volkstuinvereniging Ons Domein te Hoogeveen 2006-heden
In 2006 werd de heer de Jong, na een korte tijd gewoon lid te zijn geweest benoemd tot voorzitter van de volkstuinvereniging "Ons Domein" te Hoogeveen. Naast de algemene activiteiten zijn er ook nog enkele zaken te noemen die zijn speciale aandacht en bemoeienis hadden.
Van de drie complexen waar de volkstuinen zijn gesitueerd, diende er één complex te worden teruggegeven aan de gemeente Hoogeveen die een andere bestemming aan de grond wenste te geven. Overleg met de gemeente leidde er toe dat er voor de vereniging een goede oplossing voor het inleveren van de tuinbouwgrond kon worden bereikt. Door de tomeloze inzet van de heer de Jong is dit allemaal soepel verlopen en is de vereniging er versterkt uitgekomen met een nieuwe en een gerenoveerde verenigingsschuur en nieuw aangelegde tuinpaden. Tot op de dag van vandaag plukt de vereniging hier de vruchten van. Ook de herverkaveling die onder de leden diende plaats te vinden, nu men van drie naar twee complexen moet terugschakelen, kon goed worden afgerond.
Wegens gezondheidsredenen zal de heer de Jong het voorzitterschap aan zijn opvolger overdragen.

Redacteur blad ICTO-informatie 1986-2001
Schrijven van het voorwoord, uitnodigen diverse schrijvers voor het blad vanuit de politiek, kerk, defensie enz. Sinds 1995 eindredacteur.

Bestuurslid ICTO 1990-2001
Naast de functie van directeur van het bedrijfsbureau was de heer de Jong ook bestuurslid van het ICTO waarbij hij als administrateur de ledenadministratie en de financiële administratie op zich nam.
NanneDeJong_0009a.jpg
NanneDeJong_0009a.jpg (192.89 KiB) 2623 keer bekeken
NanneDeJong_0010a.jpg
NanneDeJong_0010a.jpg (124.22 KiB) 2623 keer bekeken
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie