Frank Hubatka op 06-12-2013 overleden

Hier kun je informatie kwijt over huwelijk, overlijden en andere persoonlijke gebeurtenissen die betrekking hebben op ex-NNG-ers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1751
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Frank Hubatka op 06-12-2013 overleden

Bericht door webmaster »

In_Memoriam-Frank_Hubatka1.jpg
In_Memoriam-Frank_Hubatka1.jpg (109.47 KiB) 4367 keer bekeken
In_Memoriam-Frank_Hubatka2.jpg
In_Memoriam-Frank_Hubatka2.jpg (94.95 KiB) 4367 keer bekeken
Papuavrienden van Frank,


Op 6 december is mijn dierbare vader Frank Hubatka gestorven. Donderdag 19 december houden wij om half 2 een afscheidsdienst voor hem in de Ontmoetingskerk in Eefde, Schurinklaan 1. Zijn kist staat daar niet, maar wij hebben hem allemaal in gedachten bij ons en als familie hopen wij op deze dag een laatste eer te kunnen bewijzen aan Frank Hubatka. Het is voor ons heel belangrijk om dit samen met jullie te doen, omdat de Papua’s een grote rol speelden in zijn leven. Dat mijn vader in kleine kring gecremeerd is, wil absoluut niet zeggen dat we al afscheid genomen hebben. Voor ons was het goed, misschien zelfs noodzakelijk, om het zwaarste gedeelte heel klein te houden. Ik besef nu dat we veel Papua’s daarmee een belangrijke stap in hun rouwproces hebben ontnomen. Dat spijt mij.

Donderdag 19 december is de dag om gezamenlijk in gedachten rond Frank Hubatka te gaan staan, voor hem te zingen, te bidden, te rouwen en herinneringen aan hem op te halen.

Anders dan anders, maar dat was Frank zelf ook.

Wie behoefte heeft om langer samen te zijn, muziek te maken en te praten, is s’middags van harte welkom bij ons thuis: Scheuterdijk 9 b, Eefde. Houd daarvoor rekening met een boswandeling.

Liefs, Merel Hubatka
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1751
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Frank Hubatka op 06-12-2013 overleden

Bericht door webmaster »

Frank tijdens de Papua Solidariteitsdag 2012 tijdens het uitspreken van het gebed.
Frank tijdens de Papua Solidariteitsdag 2012 tijdens het uitspreken van het gebed.
PapSol-2012-1713-0321.jpg (90.38 KiB) 4367 keer bekeken
In Memoriam Frank Hubatka - een fantastisch mens

Helaas kreeg ik gisteravond laat pas het bericht dat Frank Hubatka op 6 december was overleden.
9 december is Frank gecremeerd in besloten kring.
Zijn overlijden werd verwacht, want sinds het voorjaar wist ik dat hij ongeneeslijk was verklaard.
De uitzaaiingen waren al in een te ver gevorderd stadium toen de ziekte ontdekt werd.

Frank kende ik uit alle Papua bijeenkomsten en events. Hij was er bijna altijd, als toehoorder, als vertaler of als voorganger.
Altijd serieus wanneer het serieus moest zijn, maar een enthousiast, spontaan en goedlachs mens die een enorme positieve uitstraling had op zijn omgeving, en die zich geweldig heeft ingezet voor de Papuazaak en voor de Papua's in Nederland.

Zijn boek "Arnold Ap's Visie", heeft hij gelukkig nog kunnen realiseren. Dit voorjaar werd het gepresenteerd in Den Haag (zie fotoalbum op tanahku,west-papua.nl:
http://tanahku.west-papua.nl/index.php/ ... visie.html)
De door de Indonesiërs(om precies te zijn door Densis 88) vermoorde Arnold Ap en Frank Hubatka waren goede vrienden.

Frank was bestuursambtenaar in Nederlands Nieuw-Guinea. In 1961 werkte hij in Fak-Fak en was tijdelijk districtshoofd van Kokas. De overdracht maakte hij op 15 augustus 1962 mee in Kaimana. Hij heeft toen ook getekend voor de UNTEA, die gedurende een half jaar de vreedzame overdracht zou regelen.
Later is Frank nog weer teruggegaan naar West -Papua als antropoloog voor de zending.
Na terugkomst in Nederland heeft hij theologie gestudeerd en heeft zich ingezet voor het pastoraat van de Papua's in Nederland, samen met ds Ori Hokojoku.
Hij was bestuurslid van de Stichting Usdatara voor hulp aan de Papua's. Deze Stichting is inmiddels opgeheven vanwege de hoge leeftijd van de bestuursleden.
Hij was bestuurslid van de Stichting COPAN, evenals de dit jaar overleden Papua voorman Zachi Sawor.
De doelstelling van deze stichting is pastorale zorg voor de Papua's en hun lotgenoten in Nederland en elders ter wereld.

Altijd als wij elkaar troffen begon hij aan iedereen die het wilde horen te vertellen dat ik in de gevangenis had gezeten voor het demonstreren voor West-Papua. Dat vond hij toch zo'n fantastische daad.

Frank ik zal je erg missen. Rust in vrede.

webmaster Chris van der Klauw
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
maarten
Berichten: 14
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 16:32
Locatie: 't Harde

Re: Frank Hubatka op 06-12-2013 overleden

Bericht door maarten »

Merel,
Wat jammer dat ik dit nu pas lees, ik sla te vaak het forum over, had graag de laatste eer bewezen. Je vader was een bijzonder mens. Sterkte met de leegte die hij achterlaat.
Maarten Teutscher
Plaats reactie