Merauke

Herinneringen aan Merauke
Trijn
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 aug 2008, 21:02

Merauke

Bericht door Trijn »

Ik zal mij voorstellen, Trijntje van Lottum is de naam, ben 57 jaar en heb waarschijnlijk vanaf 1957 /1958 tot halverwege 1960 in Merauke gewoond. Nu woon ik in Nederland en ben helaas nooit meer terug geweest in het land van mijn dromen. Misschien zal het nog eens gebeuren, kan maar zo... Mijn vader trok de binnelanden vaak in en mijn broers en oudste zus zijn eens een aantal weken meegeweest. Na 1960 heb ik tot 1962 in Hollandia gewoond. Net voor de grote uitrek naar Nederland waren wij al weg omdat het tijd was voor mijn vaders verlof. Geen herinneringen aan Merauke zag ik. Wat jammer, ik heb ze nog wel gelukkig. Ons huis natuurlijk, naast de houtzagerij. De grote boomstammen waar wij absoluut niet op mochten spelen. Veel te gevaarlijk vond mijn vader. De mangoboom , vlakbij het grote grasveld, de assembomen. Het postkantoor, het grote grasveld met de hele grote boom waar wij vaak in klommen. Waar ook de aubades op Koninginnedag waren. De school, de bibliotheek. De toko van Tom, een Chinees die ik erg aardig vond. En waar ik altijd mijn handen door de zak rijst liet glijden, zodat ze stoffig eruit zagen. En van wie ik een chinees gelakt dienblaadje kreeg omdat ik 7 of 8 jaar geworden was. De jongens die soms te paard naar school kwamen. Een sportdag met allerlei wedstrijdjes (heb ik ook foto's van). Het strand, netzo modderig als het strand van de Waddenzee, maar eindeloos veel mooier dan in Noord Nederland, de klappers uit de palmbomen aan het strand. Herinneringen aan Joyce en Kootje Anakotta en Armanda Noot. De laatste heb ik gelukkig op gespoord doordat haar achternaam nog wist. O ja, de zwavelbron waar mensen hun kleren wasten en wat zo lekker warm was aan je voeten. 1 uur per dag water, alles moest gekookt worden. Vlees aan een touwtje. Het vloedbos, sprookjesbos noemden wij het, met het vliegtuigwrak waar ik mij aan de vleugel gesneden heb met als blijvende herinnering een lidteken. Er zijn nog veel dingen die ik weet, maar helaas ben ik namen kwijt. Er was ook een oom Sam, ergens aan een lange stoffige weg, van hem heb ik mijn eerste hond gekregen. En nog veel foto's o.a van de aankomst van Sinterklaas, de kroonduif enz. Kort geleden hebben 13 dames die de lagere school bezocht hebben in Hollandia elkaar opgespoord en hebben de meeste ervan elkaar in april voor het eerst in 46 jaar gezien. Nu zien een aantal elkaar weer op de kumpulan op 30 augustus. Maar toch zou ik graag mensen ontmoeten die ik in Merauke heb gekend. Helaas ben ik mijn poeziealbum van toen kwijt door alle verhuizingen in mijn leven. Daardoor ben ik de meeste namen kwijt. Wel weet ik dat het hoofd van de school dhr. Menthol was en mijn meester was dhr. Heunders of Hoenders, de handtekening is daar onduidelijk ik. In 1958 zat ik in de tweede klas, dat weet ik zeker. Wie kent in iedergeval Joyce en Kootje Anakotta. Het zou leuk zijn van hun iets te horen. Ik heb ook nog een foto van Joyce en mij. Nou ja ik zie de reacties wel.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Merauke

Bericht door webmaster »

Trijntje, hartstikke leuk dat je het spits hebt afgebeten voor wat betreft Merauke in dit forum. Ik kende je naam al van schoolbank waar je ingeschreven staat bij de lagere school in Merauke. Vorig jaar was ik bij de Merauke reunie in Barneveld. Dat was heel leuk omdat de Merauke gemeenschap niet zo vaak verschijnt bij de andere reunies. Dus dat waren voor mij ook grotendeels nieuwe gezichten. Was jij daar ook? Eigenlijk de enige waarmee ik regelmatig onregelmatig kontakt had was met, helaas inmiddels overleden, Charles Heijnen. Van hem vind je nog wat op de website, en daarnaast natuurlijk het fotomateriaal van Nanne de Jong, die daar als militair gelegerd was. Ik hoop je op de a.s. Hollandia reunie te ontmoeten. Chris P. van der Klauw
vonkies9
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 sep 2008, 16:51

Re: Merauke

Bericht door vonkies9 »

Hallo Trijntje, Leuk om zo wat te horen van personen die ook in Merauke hebben gewoond. Ik ben daar geboren en getogen tot 1962. En heb ook bij de zagerij gewoond. Mijn naam is Susan Moorrees. Wij woonden in het houten huis op stenen palen op de hoek t.o. de zagerij. En die balken van boomstammen kan ik me ook nog goed herinneren. En meneer Menthel en Heunders, dat zijn namen die ik ook nog goed weet. Bij meneer Heunders heb ik nog in de klas gezeten.En dan had je nog juffr. Staal, meneer van Doorn (dochters van Doorn Marijke en Nicolien) En je had over Kootje Anakotta, dat zegt mij wat en Armanda Koot ook. Die heeft vlgs. mij heel even maar in Merauke gewoond. Alles wat je noemde kan ik me zo voor de geest halen.... Ja had over oom Sam. heet hij van zijn achternaam Pattie? Zoja dan heb je over de zelfde oom Sam die ik ken, ik heb nog een foto van hem, als hij het tenminste is..... Ben je van plan om een keer naar Merauke toe te gaan? Ik wel, en ik probeer het in 2010 te doen... Als je nog veel foto's van NNG -Merauke heb dan zou ik heel graag hierover met willen corresponderen via e-mail Ik hoor graag van je. groetjes Susan Vonk-Moorrees
veeger
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 20:54

Re: Merauke

Bericht door veeger »

Dag Trijntje en andere schrijvers, Omdat wij aan het onderzoeken zijn hoe we een reis naar "Nieuw Guinea" kunnen maken kom ik deze site tegen. Heel leuk! Meteen geregistreerd! Ik heb 7 jaar in Merauke gewoond van juni 1951 tot maart 1958. Ik ben Marjolijn Veeger, geboren april 1951. Wij woonden daar omdat mijn vader arts was bij de missie, Loek Veeger. Wij woonden met ons gestaag uitbreidende gezin, lekker katholiek, op diverse plaatsen in Merauke, ik herinner me het huis tegenover de haven, wit op palen, en tegenover de lagere school, een stenen bungalow. Op die school heb ik een half jaar les gehad van, inderdaad, juffrouw Staal. Achter ons woonde de familie Tuinman, ik herinner me Remy en Marina. Verder een vriendinnetje van mijn 4 jaar jongere broertje , Marcia. Ik heb goeie herinneringen aan de toko waar we heerlijke broodjes Bapau kochten. Mijn ouders waren bevriend met monseigneur Tillemans, een begrip in die tijd, tenminste in katholieke kringen.k weet ook nog van een aankomst van Sinterklaas, een feest met koninginnedag met paalklimmen, het ziekenhuis met de lieve nonnen ( zuster Agnella o.a. ) die ons lekkere koekjes toestopten. Mijn vader was een verwoed amateur filmer en we hebben prachtig autentiek filmmateriaal uit die jaren, ook van zijn vele tournees naar diverse kampongs waar hij als arts naar toe ging. Wij hebben de laatste jaren veel van die films laten digitaliseren, inmiddels is het historisch materiaal! Tot zover in eerste instantie, Marjolijn
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Merauke

Bericht door webmaster »

Hoy Marjolijn, is jouw vader dezelfde Loek Veeger als die ik ken van St Michielgestel?. We waren daar beide bij de fotoclub, waarvan ik een jaar of 10 voorzitter ben geweest. Loek was arts in ruste, dus het zou kunnen. We hebben het nooit over Nieuw Guinea gehad. Dat zou wel heel erg toevallig zijn. Maar de wereld blijkt elke keer klein. In elk geval leuk dat je de draad van dit verhaal weer hebt opgepakt. De Merauke gemeenschap was een op zichzelf staande gemeenschap dat bleek ook wel tijdens de Merauke reunie in Barneveld. Tijdens die reunie bleek ook dat bij de oudere generatie veel van de namen al niet mer zo gemakkelijk in herinnering kwamen. Dus als iedereen iets nu iets van zijn ervaringen vertelt dan grijpt alles straks weer in elkaar en help je elkaar. mvrgr webmaster Chris Mijn geheugen is ook niet meer helemaal wat het geweest is denk ik, want nu ik er langer over nadenk, is het volgens mij wel eens ter sprake geweest tijdens een van de fototentoonstellingen. En heb ik jou ook ontmoet tijdens een van de fototentoonstellingen.
Trijn
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 aug 2008, 21:02

Re: Merauke

Bericht door Trijn »

Het lijkt mij ook geweldig om eens weer terug te gaan. Ik heb via internet wel een aantal klasgenootjes uit Hollandia terug gevonden en uit Merauke maar eentje. Armanda Noot, haar vader was geloof ik kolonel bij de mariniers. Omdat ik gereformeerd opgevoed ben, ken ik niet de namen die genoemd worden behalve Marina Tuinman. In die tijd was er nog wel een grote afstand tussen de gelovigen, in ieder geval bij ons thuis. Wel was ik altijd heel jaloers, want de anderen kregen een mooi tijdschriftje, wat ik van mijn ouders weer niet lezen mocht. Marina en haar zusje heb ik ook in Hollandia ontmoet. Ze woonde vlakbij mij en we speelden weleens samen. Ik ben ook naar haar op zoek geweest maar dankzij jouw berichtje weet ik haar achternaam weer. Mijn vader heeft ook veel foto's gemaakt op zijn reizen, volgens mij was er ook een man met een lange baard bij. Veel heeft mijn vader daar niet over verteld, en ik was nog maar zeven of acht jaar toen. Ook foto's van de intocht van Sinterklaas en de omgeving, veel van het strand, een paar van het vliegveld. Ik wil ze wel plaatsen als er interesse is, maar hoe doe ik dat ? Als ik weer lees of foto's zie, denk ik dat ik wel bevoorrecht ben geweest een periode van mijn jeugd in Nw. Guinea door te brengen. Er blijft altijd een vorm van heimwee bestaan. Trijntje van Lottum
veeger
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 20:54

Re: Merauke

Bericht door veeger »

Dag Chris, Dit is wel heeeeel toevallig. Mijn vader heeft inderdaad 9 jaren op het doveninstituut gewerkt en in Gestel op de fotoclub gezeten....................!Jij hebt hem dus gekend, wat een leuk idee. Hebben jullie nooit over Nieuw Guinea gesproken? Mijn moeder woont nog in Gestel in de Beemden, in Victoriastate. De wereld is wel heel klein. Van de week zijn wij ter voorbereiding op onze reis met mensen gaan praten die jaren in NG gewoond hebben. Hij was bestuursambtenaar en heeft samen met zijn vrouw (zij begeleidt indonesiers , o.a.papua's, die naar Nederland komen om te studeren of te werken) nog vaak reizen naar NG gemaakt. We hebben een hele leuke avond gehad , films bekeken en veel tips gekregen en ervaringen uitgewisseld. Marjolijn
veeger
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 20:54

Re: Merauke

Bericht door veeger »

Dag allemaal, Het gaat er echt van komen, 12 juli gaan we 4 weken op reis. Eerst naar Bali en dan door naar Jayapura en Merauke. Ook een uitstapje naar Wamena. We hebben allerlei geweldige contacten met o.a. de bestuursleden van "Papoeajeugd naar school" en pater Kees de Rooy en Theresia Samkakai uit Merauke. Al deze mensen geven ons tips, overal zijn we welkom en worden we geweldig geholpen. 9 augustus zijn we weer terug en dan zal ik verslag doen! Ik zag dat er op 13 september een Merauke reunie is, ook voor mij?? Tot de volgende keer, Marjolijn
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Merauke

Bericht door webmaster »

Marjolijn de Merauke reünie is vanzelfsprekend ook voor jou, en voor iedereen die iets met Merauke heeft. De datum is overigens zaterdag 12 september. Foutje van mij in mijn nieuwsbrief, die ik in de volgende zal herstellen. Op de website staat het trouwens wel goed. Hartstikke mooi dat het er nu van gaat komen en ik ben dan ook erg benieuwd naar je verslag en de foto's. Een goede reis toegewenst en een behouden thuiskomst.
manuputty
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 09:21

Re: Merauke

Bericht door manuputty »

Hey Chris, Leuk dat Merauke steeds meer begint te leven bij de lezers. Ik heb dan wel niet in Merauke gewoond, maar ben daar wel een paar keer heel lang op vakantie geweest, in 1959, 1960 en 1961. Helaas kan ik daar geen foto's meer van terug vinden en mijn geheugen laat mij, wat betreft de omgeving en de mensen, die ik daar ontmoet heb, een beetje in de steek. Ik logeerde altijd bij de familie Hehamahua. De oude heer had een houtzagerij, waarschijnlijk dezelfde houtzagerij hierboven in de verhalen genoemd, en beheerde het hotel, waar de piloten van de Kroonduiven altijd logeerden. Mogelijk kennen de "meisjes" hierboven een paar van zijn kinderen, b.v. Domi, Johan, Mina en Bobby Hehamahua. Ik ben 12 september van de partij. Ik zal proberen wat foto's te achterhalen. Groet, John
Plaats reactie