Net terug van een weekje Jayapura!

Herinneringen aan Hollandia
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Net terug van een weekje Jayapura!

Bericht door webmaster »

Net terug van een weekje Jayapura! Ooit heb ik drie jaar in Sentani gewoond. Ons huis stond er nog steeds en het zwembad van mijn opa was weer (in 2003 helemaal overwoekerd) helemaal zichtbaar. Jeugdherinneringen!!! Wat is het toch een geweldig mooi land. Jammer alleen dat men nog weinig weet heeft van milieuproblemen en de berg afval alleen maar groter en groter wordt. Shirley van Velthoven
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Wil Bakker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 07:07
Locatie: Lelystad

Re: Net terug van een weekje Jayapura!

Bericht door Wil Bakker »

Mijn naam is Wil Bakker en heb in Ifar gewoont en op school gezeten in Sentani. Drie jaar geleden ben ik er ook in Sentani geweest en ook de school bezocht. de jeugd herinneringen kwamen ook bij mij boven, het grote grasveld voor de school waar op koninginnedag groot feest was, paalklimmen staat mij nog het meest bij. Ook het zwembad Ruchtie kon je nog net herkennen. Wist je dat in het restaurant op het vliegveld gewoon Nederlands kan praten met die hele aardige mevrouw die de zaak met haar kinderen runt. Ik vond het een geweldige tijd en inderdaat, jammer dat het er zo'n rotzooi wordt. het blijft een schitterend land met een vriendelijk volk. groet Wil Bakker
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Net terug van een weekje Jayapura!

Bericht door webmaster »

Bij mijn zoektocht naar de kinderen en kleinkinderen van familie Heiden, voormalig eigenaar van een zwembad in Ifar Hollandia, kom ik op je site West-Papua.nl (prikbord forum) bij Shirley van Velthoven in het stuk "Net terug van een weekje Jayapura". Zij schrijft over het zwembad van haar opa. Nu zou ik willen weten of ze bedoelt, haar opa Heiden of haar opa Ruchtie, immers beiden waren achtereenvolgens eigenaar van dat zwembad. Ik weet dat één van de nazaten van heer Heiden in bezit is van een 8mm filmpje van het zwembad Ifar uit de periode ca. 1958-1960 toen Heiden daar eigenaar was. Als deze Shirley van Velthoven een Heiden nazaat is en van het filmpje weet, dan zou ik graag via jou en met haar goedvinden mail contact met haar maken. Bij voorbaat dank. Groet, Freek.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Net terug van een weekje Jayapura!

Bericht door webmaster »

Natuurlijk mag je mijn emailadres geven. Maar je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het via het prikbord leuker is voor meer mensen. Opa Ruchtie is mijn opa. Hij heeft het zwembad laten bouwen, niet in Ifar, maar op Sentani. Toen mijn opa failliet ging, heeft opa Heiden het zwembad overgenomen. Het huis waar ik woonde lag trouwens naast het zwembad. In 2011 heb ik de resten van het zwembad nog gezien! Hierbij in de bijlage een foto. Groet, Shirley
Zwembad Sentani
Zwembad Sentani
P7260137_s.jpg (69.88 KiB) 13440 keer bekeken
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
jeffreypieroelie
Berichten: 48
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 14:25

Re: Net terug van een weekje Jayapura!

Bericht door jeffreypieroelie »

Nog wel iets te herkennen aan die recente foto uit 2011 ook al is ’t maar een klein beetje, leuk. Ik heb nog wel wat oude foto's van picknick bij dit zwembad, maar weet nog niet de weg ze hier te plaatsen. Zijn beide heren Ruchtie en Heiden je opa’s, van vaders en moeders kant? Een tijd terug vernam ik van kennissen van Heiden, d.i. familie de Ridder, dat er nog een 8mm filmpje moet zijn van dat zwembad. Misschien is die hier ook nog te zien. Groet, Freek.
shirley14
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:02

Re: Net terug van een weekje Jayapura!

Bericht door shirley14 »

Beste Freek, Alleen opa Ruchtie is mijn opa, ik heb helemaal geen familieband met opa Heiden! Ik heb nog wel foto's van de bouw van het zwembad, want toen ik in 1957 in Sentani ging wonen, moest de bouwput nog gegraven worden. Omdat ons huis direct naast het zwembad lag, zaten wij natuurlijk iedere zondag rond het zwembad, op de duikplank of lagen we in het water. Wat zijn jouw ervaringen? Groet, Shirley
shirley14
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:02

Re: Net terug van een weekje Jayapura!

Bericht door shirley14 »

reactie aan Wil Bakker: Ik zat ook op die school in Sentani. Meneer Salzmann kwam elke dag vanuit Ifar naar de school rijden. Reed jij met hem mee? In welke klassen zat jij? Heb jij nog bij juffrouw Groen gezeten? Ben heel benieuwd. Zal nog even in mijn poezie-album kijken of ik je naam zie staan. Groet, Shirley
jeffreypieroelie
Berichten: 48
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 14:25

Re: Net terug van een weekje Jayapura!

Bericht door jeffreypieroelie »

Wat ik me nog kan herinneren is dat ik slechts 3x bij Ruchtie/Heiden ben geweest om er te gaan zwemmen. 2x In groepsverband met ouders en kennissen voor ’n picknick onder de cherry boom naast dat woonhuis (of was dat het restaurant?). In dat gezelschap van ouders en kinderen Knuijsting Timmermans, en Pieroelie. Zie foto’s. We moesten van ver komen want dit gezelschap woonde in Hollandia Binnen (Kota Baroe) ca. 30km van Sentani. Met auto voorbij Motorpool de berg op langs o.a. Camp Walker, Kota Nica, Bellevue en Meerzicht. En 1x was ik er met de welpen van padvinderij Palanewen om een test af te leggen in zwemmen en duiken. In de buurt van dat zwembad werd een padvinderij kamp opgezet langs een kali waar we een weekend gingen kamperen. Bij die gelegenheid werd met onze welpengroep een bezoek gebracht aan het zwembad dat tot onze verbazing maar 3/4 gevuld was. Maar net genoeg vol om mijn test voor een driehoekig insigne te laten uitvoeren. Daar stond een groene kikker op afgebeeld om ermee aan te geven dat de welp die ermee werd opgespeld een goede zwemmer was. Tuurlijk was ik trots, ik kreeg ‘m als enige in de Palanewen welpengroep, want niemand waagde zich aan die test met 3 of 4 opdrachten. Eén van de opdrachten was geheel gekleed een duik nemen en onder water ontkleden tot de zwembroek. Leuke herinnering. Foto van Humprey Trouerbach van Kota Baroe welpen van Palanewen. Lang geleden 1991 was ik er weer om te zien dat het zwembad verstikte onder de wildgroei, boompjes gras en struiken om en in het bad.
Bijlagen
Met Ruth en Elvira
Met Ruth en Elvira
Sentani zwembad Heiden (voorheen Ruchtie) met Ruth en Elvira.jpg (30.08 KiB) 13411 keer bekeken
jeffreypieroelie
Berichten: 48
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 14:25

Re: Net terug van een weekje Jayapura!

Bericht door jeffreypieroelie »

Hier zal ik nog 'ns proberen foto's bij 't zwembad te plaatsen. Ik zie wel of 't me gelukt is. Freek.
Bijlagen
Padvinderij P1000301 a.JPG
Padvinderij P1000301 a.JPG (25.31 KiB) 13407 keer bekeken
Sentani zwembad Heiden (voorheen Ruchtie) cherry boom a.JPG
Sentani zwembad Heiden (voorheen Ruchtie) cherry boom a.JPG (43.83 KiB) 13407 keer bekeken
Sentani zwembad Heiden(voorheen Rugtie) met Ruth Tothijs.JPG
Sentani zwembad Heiden(voorheen Rugtie) met Ruth Tothijs.JPG (29.6 KiB) 13407 keer bekeken
Plaats reactie