Hollandia 43 jaar later

Herinneringen aan Hollandia
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Hollandia 43 jaar later

Bericht door webmaster »

43 jaar later.....(Marieke de Waard-Nieuwenhuijs) Dit zijn de foto's van de trip naar Jayapura die ik maakte vanuit Jakarta waar ik een jaar heb gewoond. Van de oude loodsen van mijn vader staat er nog 1 , naast het hotel. Voor de foto's klik hier: http://share.shutterfly.com/view/flashS ... W7Rq3bOGVM Marieke Nieuwenhuijs, oud leerlinge van de lagere school in Hollandia, de Paulus school, woont nu in Houston Texas.
viktor kaisiepo
Berichten: 2
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 11:13

Re: Hollandia 43 jaar later

Bericht door viktor kaisiepo »

Amersfoort, 7 november 2009. hartelijk dank voor de reportage. als 13 jarige heb ik een deel van mijn jeugd in Hollandia Binnen (Ajapostraat) en Hollandia haven (Oranjelaan) doorgebracht. Hele goede en fijne herinneringen die heden nog steeds bewaar en koester. met mijn maatje Norman Franken mijmeren we regelmatig naar die tijd. Het eerste plaatje met de naam van mijn Oom Frans Kaisiepo is inderdaad van Biak Airport. met enkele herkenbare foto's in en rond het vliegveld. Hollandia Toen en Nu Inderdaad de reportage laat zien dat je goed moet kijken (en herinneren) dat tussen al het nieuwe alle oude huizen, gebouwen en scene moet worden gezocht. In 2000 ben ik - viktor kaisiepo - na 38 jaar teruggekeerd naar mijn Hollandia Binnen (Abepura). behalve de grote impossante gebouwen is er feitelijk niet veel veranderd. Het aantal inwoners is toegenomen maar de Jarmo centrale is nog steeds aktief. Het gebrek aan water en electriciteit heeft te maken met de toegenomen ongecontroleerde binnenstroom van nieuwe mensen in Papua (en Hollandia). het is verstandig om met de regen al het water -als zegen uit de hemel - op te vangen voor droge tijden of bij rantsoenering. Heel veel wijken zijn van naam veranderd: Moterpool is Padang Bulan, of Kota Nica is Kampong Harapan. Tja, de oude foto's van Meerzicht is inderdaad "going back in time". Maar de foto's vanuit Ifar Gunung bij de MacArthur Gedenkpaal is voor mij "eventjes terug naar Ifar-gunung. Behalve de opnames met een prauw vol met mensen langs de noordkust is even onbekend. Is het richting Papua New Guinea of richting Tanha Merah (Depapre)? De foto's in en rond Sentanimeer, Kayu Batu en Base G, Kayu Pulau (van Jouwe Nicolaas), Tobati en Enggros (Yotefa-baai), maar ook de oude Nieuwnhuis Internationale Transporten met daarboven de Tugu-Kamp, velen wonen in Hoogeveen (Dr) en Deventer (Ov) in Nederland en sommigen waren naar Suriname gegaan im het klimaat, Anyway, ik wil mijn waardering en dank uitspreken voor de verslaglegging. Tot mijn genoegen zie ik Bischop Leo Labalajar op de foto staan bij zijn kantoor ter hoogte van Rumah Sakit Umum - Dok II. Dank, dank en nog maals dank for the sight seeing moments. Met vriendelijk groeten, Viktor Kaisiëpo Msn.- viktork@planet.nl Amersfoort The Netherlands.
Nettie
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 mar 2008, 23:37
Locatie: Bathurst, NSW Australie

Re: Hollandia 43 jaar later

Bericht door Nettie »

Hardstikke leuk, die foto's, Marieke. Ik zou best wel eens terug willen gaan, dat zou niet eens zo'n grote trip zijn, want ik woon nu in Australie. Ik heb gewoond in Sentani, vlak bij het vliegveld, waar mijn vader Han ten Cate werkte en later hebben we aan de van de Sande laan gewoond. Ik heb ook op de Paulusschool gezeten.
Plaats reactie